نماد سایت سید علی احمدی

انضباط شخصی چیست : آموزش اینکه چطور در زندگی نظم داشته باشیم

انضباط شخصی نظم خود رهبری

انضباط شخصی یا فردی که بعضی به اشتباه انظباط شخصی می نویسند، دلیل اصلی موفقیت تمام افراد موفقی است که می شناسید. اگر یاد بگیرید در زندگی یا کسب و کار تان نظم و دیسیپلین ایجاد کنید، تضمین می دهم که به موفقیت غیرقابل انتظاری دست پیدا می کنید. اما وقتی به سوال انضباط شخصی چیست که می رسیم مدرسان موفقیت و بهبود فردی از نظر من خیلی ضعیف عمل کرده اند، چون در ذهن عموم بسیار پیچیده و دست نیافتنی است. من در این مقاله آموزش انضباط شخصی را برای شما کاملا کاربردی و عملی خواهم کرد تا نظم و انضباط را در زندگی تان نهادینه بکنید.

این آموزش انضباط فردی مناسب چه کسانی است

اگر شما هم جزو یکی از این دسته ها هستید، این مقاله اموزشی به صورت سفارشی برای شما نوشته شده است:

از اولین کلمه تا آخرین کلمه این نوشته را خوب بخوانید و بی نهایت جدی بگیرید تا به شما قول می دهم که اگر نکات ساده ای که می گویم را به کار بگیرید، زندگی شما مثل زندگی حود من دگرگون می شود. تا آخر این مقاله همراه من باشید تا نتیجه ۵ سال مطالعه و تجربیات خودم را با شما درمیان بگذارم.

انضباط شخصی چه چیزی نیست

همین اول راه سنگ‌های خود را وا بکنیم که خیال شما راحت شود. حداقل برای من این موضوع کاملا قابل درک است که حس مثبتی به کلمه نظم و انضباط نداشته باشید و لحظه اول شنیدن این کلمه چهره عبوس و عصبانی ناظم دوران مدرسه جلوی چشم شما ظاهر شود.

 انضباط شخصی لزوما به معنای داشتن میز کاری مرتب یا کمدی پر از لباس های اتو خورده به ترتیب چیده شده نیست. حتی به معنی آن‌تایم بودن و حضور به موقع در جلسات هم نیست 

مرتب بودن و وقت شناسی صفات بسیار خوب و ارزنده ای هستند ولی ربطی به انضباط شخصی ندارند.

نظم رفتاری، نظم شخصی، انضباط و منضبط و بقیه واژه‌های هم‌خانواده‌شان، در گروه کلماتی قرار دارند که در بیشتر مواقع برای ما دردسرآفرین بوده‌اند و خاطرات تلخی را از تنبیه ها برای ما یادآور می‌شوند.

بعد از مرور همه این موارد با شما باید بگویم که در این مقاله خبری از تنبیه و اذیت نیست و قرار است به طرز شگفت‌آوری دلیل تمام بی‌نظمی ها و بی‌برنامگی های شما را به شما معرفی کنم و اتفاقا کاملا در تضاد مدرسه عمل خواهیم کرد و سیستم مورد تایید من پر از تشویق است.

سوال اصلی: انضباط شخصی چیست؟

نظم شخصی یا نظم درونی یعنی احترام به قواعد و مقررات و هدف‌ها و تصمیم‌هایی است که با خودمان گذاشتیم. بله این بهترین تعریف انضباط شخصی در سراسر دنیاست. اگر به زندگی خود دقت کنید،‌تمام مشکلات و مسائلی که ما در زندگی با آنها دست و پنجه نرم می کنیم، تماما از این نکته نشات میگیرد که به حرف که می زنیم و یا قولی که به خودمان می دهیم، نمی توانیم پایبند بمانیم. در واقع چالش اصلی ما برای حفظ نظم و انضباط در زندگی در همین نکته نهفته است.

بنابراین انضباط شخصی در صورتی در زندگی من و شما عملی خواهد شد که ما بتوانیم چشم به روی لذت های آنی در زندگی خود ببندیم و کنترل زندگی و تصمیم‌ها و انتخاب‌های خود را به تحلیل منطقی بسپاریم. لذت آنی نقطه مقابل نظم فردی و تحلیل منطقی توجه به قول و قرارهایی است که با خودمان گذاشته ایم. همین الان ما فکر می کنیم چشم‌پوشی کردن ازین لذت ها کار ساده ایست کار به عمل که برسد واقعا مقوله سخت و دردناکی است و اگر آموزش ندیده باشیم، عملا کاری از دستمان ساخته نخواهد بود!

اجازه بدهید در یک مثال موردی، سختی این موضوع را برای شما بیشتر نمایان کنم:

دوست عزیزی دارم به نام علی که یک بیزینس‌من به تمام معناست. شبی از شب های پاییز با او قرار ملاقات کاری مهمی داشتم. بر حسب اتفاق باران بسیار دل‌چسبی می‌بارید و هوا واقعا دونفره و دلپذیر بود. به محض رسیدن به محل قرارمان که در یکی از کافه‌های شهر بود بسیار متعجب شدم. علی سیگار به دست جلوی در کافه ایستاده بود و با لذت به سیگار پک می‌زد. علی مدت ها بود سیگار را ترک کرده بود.

با دهانی نیمه باز و ذهنی پر از سوال و تعجب آهسته آهسته به سمتش قدم برداشتم. هنوز باورم نمی‌شد که او واقعا علی باشد. مردد از او پرسیدم که چرا؟ آن هم بعد از آن حجم عذابی که تو برای ترک کشیدی؟

علی هاج و واج جواب داد: ” آخه نمی‌دونی تو این هوای تمیز بارونی بعد خوردن قهوه سیگار چقدر حال میده! ” ۶ ماه زمان برده بود که علی با کلی مکافات و کش مکش سیگار را کامل ترک کند. ولی در آن لحظه تسلیم وسوسه برای چشیدن لذت آنی سیگار شده بود. در حالی که شک نکنید تحلیل منطقی علی پایبندی به ترک و حفظ سلامتی بود. انتخاب تصمیم منطقی و پایبندی به مقررات و هدف ها در کلام آسان است.

احتمالا الان متوجه دلیل بی نظمی هایتان می شوید

احتمالا شما هم دوستان سیگاری زیادی داشته باشید که بعد از ترک سیگار تسلیم هوای خوب، طبیعت، غذای چرب و حتی در بعصی مواقع بهانه های خنده‌داری مثل چایی شده باشند.

مطالعات نشان می دهد که ۷۵% سیگاری­ها حداقل یک­بار تلاش کرده­‌اند که سیگار را ترک کنند. حدود ۴۰% هر سال یک­بار تلاش می­کنند. جالب اینجاست نتیجه این حجم از تلاش فقط ۳ تا ۶ درصد ترک سیگار موفق و دائمی است.

فقط سیگاری ها را مقصر نکنیم چرا که خیلی از ما از آنها بی اراده تر و بی نظم تر هستیم و شاید صد بار تصمیم به لاغر کردن، ۵۰ بار تصمیم به ورزش کردن، پانصد بار تصمیم به کتاب خواندن و کلی از این تیپ کارهای از نظر مردم فانتزی گرفته باشیم. تعدادی کسانی که قبل از بهار به من می گویند امسال از اول بهار برای دویدن صبح ها سر ساعت ۶ به تو ملحق می شویم عدد واقعا خنده داری است.

چرا خواهان لذت آنی هستیم

دکتر تئودور برایانت الگو تصمیم‌گیری و کشمکش های درونی ما را به افسانه دکتر هاید و جکیل تعبیر می‌کند. ولی من تشبیه برادران هیث که در کتاب ” کلید را بزن – Switch ” از الگوی ذهنی ما ارائه می‌کنند، را ترجیح می‌دهم. الگویی که آن‌ها ارائه می‌کنند، فیل و فیل سوار است. فیل وجود ما به دنبال لذت های آنی است و فیل‌سوار ما به دنبال تحلیل‌های منطقی و پایبندی به اهداف و برنامه هاست! بیچاره فیل سوار… این نوشته را با الگوی برادران هیث جلو می‌برم و اگر دوست دارید با الگوی کاملا کاربردی و جالب من آشنا شوید می‌توانید صفحه محصول انضباط شخصی را مطالعه کنید و سه درس ازین دوره را رایگان دریافت کنید.

 صفحه محصول دوره صوتی انضباط شخصی 

مصداق های دیگر لذت‌آنی را ببینید:

نمی گویم در یکی ولی حتما در چندمورد ازین لذت آنی گرفتار شده اید و تحلیل منطقی را پاک فراموش کرده اید، درست است؟

تصور کنید فیل با آن هیبت و عظمت به دنبال لذت‌های آنی است و فیل سوار نحیف به دنبال تحلیل های منطقی! اگر فیل نخواهد از فیل سوار اطاعت کند از دست فیل سوار چه کاری برمی‌آید؟ تفاوت قدرت یک انسان و یک فیل چقدر است؟ برای درک بهتر به این نکته توجه کنید که وزن فیل ( ۶۰۰۰ کیلوگرم) حدودا ۱۰۰ برابر انسان ( ۶۰-۷۰ کیلوگرم) است و اگر قدرت آنها را با همین نسبت در نظر بگیریم فیل سوار فقط ۱ درصد در انتخاب ها نقش بازی می‌کند و این همان قدرت ناخودآگاه یا ضمیر ناخودآگاهی ماست که همه از آن صحبت می کنیم.

فیل سوار بی سواد

ما به فیل سوارمان هیچ آموزشی برای کنترل فیل مان نداده ایم و به همین دلیل معادله شکل گرفته در ذهن ما برای انتخاب کردن در دو راهی هایی که هر روز با آن ها رو به رو می شویم، مسیر و انتخابی است که در وهله اول کمترین زحمت و خطر را به ما تحمیل کند و حدالمقدور شرایط الان ما را دست‌خوش تغییر نکند و مهم تر از آن تفریح و لذت همراه انجام دادنش تجربه کنیم. یعنی فیل ما این چنین می‌خواهد.

لابد با خودتان فکر می‌کنید با این سطح اختلاف در قدرت من و فیل ناخودآگاهم، کارم تمام است! بله اگر با ساختار این فیل به عنوان فیل سوار آشنا نشوید و راه کنترلش را پیدا نکنید واقعا کاری از دست شما ساخته نخواهد بود. اما خبر خوب! احتمالا فیل های زیادی در سیرک ها دیده باشید که کاملا مطیع فیل سوارشان هستند. پس نگران نباشید چون قرار است مدل کنترل این فیل سرکش را خیلی دقیق با شما در میان بگذارم و با این روش بدون شک می توانید به انضباط شخصی برسید و کنترل زندگی تان را در دست بگیرید.

اصلی ترین دلیل ضعف فیل سوار ما بی سوادی است و باید به شما آفرین گفت که در حال آموزش و یادگیری برای کنترل فیل سرکش وجودتان هستید. قدر خودتان را بدانید. وقتی فیل سوار بی سواد باشد نتایج نامرئی کنترل فیل را کامل از دستش خارج می کند.

دلیل اصلی بی نظمی ما: نتایج نامرئی

اگر هرکسی که سیگار می‌کشید در لحظه با اولین پک به بیماری تنفسی یا سرطان دچار می‌شد، آمار سیگاری‌ها به این عدد می‌رسید؟ تصور کنید فرد سیگاری با کشیدن اولین سیگار به این شکل و قیافه در‌می‌آمد، آیا لب به سیگار می زد؟ به نظر شما اگر کسی با اولین لقمه پرخوری دچار اضافه وزن، فشار خون و دیابت و بیماری‌های این چنین می‌شد این حجم از ایرانیان دچار اضافه وزن بودند؟ هیچ کدام از این نتایج خواسته فیل یا فیل سوار ما نیست.

میبینید که یکی از اصلی‌ترین دلایل تمایل ما به چشیدن لذت های آنی، نامرئی بودن نتایج انتخاب ها و تصمیمات ماست. در واقع یکی از ضعف های اساسی ما، عدم داشتن قدرت پیشبینی درست آینده است و به همین خاطر دچار خود فریبی می‌شویم و بر تحلیل های منطقی و قول و قرارهایی که با خودمان گذاشتیم چشم پوشی می‌کنیم و نظم و انضباط در زندگی پیدا نمی کنیم.

آمار کشته های انضباط شخصی

دخانیات عامل مرگ ۶۰ هزار ایرانی در سال است در حالی که بر طبق آمار داخلی ایران، نتیجه مرگ و میر در اثر حوادث ترافیکی در ایران سالانه ۱۶ هزار نفر است. همیشه توجه و داد ما بر سر مسئولان جاده‌ها و صنعت خودروسازی به خاطر این کشته هاست. این در حالی است که آمار کشته های دخانیات ۴ برابر آمار حوادث جاده‌ای است. به این اعداد، تعداد کسانی که بخاطر اضافه وزن از دنیا می روند را اضافه کنید می شود قسمتی از آمار کشته های انضباط شخصی! چون از نظر من آموزش ندیدن درست در انضباط شخصی منجر به بیشتر این پرخوری ها و اعتیادها و … می شود.

پیشنهاد میکنم اگر کسی از اطرافیان شما چندباری است که تصمیم به ترک عادت های بدش گرفته ولی موفق نشده است این نوشته را برایش بفرستید و از او بخواهید که این مقاله را حتما مطالعه کند.

چطور در زندگی نظم داشته باشیم

برسیم به اینکه چطور فیل ناخودآگاه را کنترل کنیم و به انضباط شخصی برسیم. اگر مفهوم فیل و فیل سوار برای شما درست جا افتاده باشد، متوجه شده اید که هیچ راهکار یک شبه و یک روزه و یک هفته ای و … برای کنترل فیل وجود ندارد و اگر بخواهید به مرحله استادی در مدیریت خودتان برسید روزها و هفته ها زمان خواهد برد. اما باید رسیدن به نقطه مدیریت و رهبری خودتان الگویی را برای شما معرفی میکنم که از همین فردا نتایج آن را در زندگی کاری و شخصی تان ببنیید.

الگوی انضباط فردی حسن کچل

داستان حسن کچل را به یاد دارید؟ حسنی به حمام نمی رفت و حتما یادتان هست که کتک و از گوشش کشیدن و دعوا کردن و غر زدن در این داستان هیچ نتیجه ای نداشت تا اینکه مادرش کل مسیر را برایش سیب سرخ چید و نتیجه همان شد که یک جماعتی مدت ها انتظارش را می کشیدند. حسنی همان فیل ماست و به همان اندازه یک دنده لجباز، تنبل و از زیر کار در رو است. کاری گه من و شما برای رسیدن به هدف و برنامه و قرار و مدارهایی که با خودمان می گذاریم، باید بکنیم سیب چیدن است. سیب نماد هر چیزی است که از صمیم دل دوستش دارید و حاضرید برایش هرکاری بکنید.

یکبار برای همیشه هم قید خودزنی و دعوا کردن و کتک زدن خودتان و یا هر کس دیگر را برای انجام دادن یک کار از ذهن تان بیرون کنید چون نتیجه نداده و نخواهد داد و به جای این موارد منفی به فکر پیدا کردن سیب خودتان یا فرزند و کارمندتان باشید تا انگیزه درست انجام کار را ایجاد کنید.

یک نکته بسیار مهم

اگر مادر حسنی یک سیب جلو در و بقیه سیب ها را یک جا جلوی انبار می گذاشت به خواسته اش می رسید؟ اگر فاصله سیب ها خیلی بود چطور؟ این فوت کوزه گری انضباط شخصی است. باید یک کار ترسناک حوصله سربَر و اذیت کننده را آن قدر خرد کنید و با پاداش همراه کنید که فیل شما اصلا متوجه انجامش نشود. این موضوع را فقط با مثال می توانید درک کنید.

مثال های ایجاد نظم و انضباط در زندگی

کتابخوانی : من می خواهم کتاب خوان شوم و هر بار با خودم هم قرار و مدارهایی می گذاریم اما …

  1. حتما یک کتاب کم حجم و ترجیحا داستانی باحال برای شروع مسیر انتخاب کنید
  2. بهترین نقطه منزل یا دفتر کارتان را انتخاب کنید
  3. حتما شکلات، آجیل، نوشیدنی یا هرچیزی که فیل تان طلب می گند را کنار دست تان بگذارید
  4. فقط ۴-۵ صفحه برای شروع بخوانید، همین و بس
  5. از کتاب و کتاب خواندن تان استوری بگیرید و منتشر کنید تا بقیه تشویق تان کنند
  6. حتما گوشی و یا هرچیزی که توجه فیل تان را به خود جلب می کند را از خودتان دور کنید.

ورزش : من می خواهم ورزش کنم و صد بار هم تصمیم گرفته ام ولی …

  1. نیازی به باشگاه ثبت نام کردن نیست
  2. لباس قشنگ دلچسب تان را تن کنید
  3. هندفری در گوش بگذارید و موسیقی دلخواه فیل تان را پلی کنید
  4. مسیری که ختم به فروشگاه یا منظره دلخواهتان می شود را انتخاب کنید و شروع کنید به قدم زدن!

احتمالا کل داستان با همین دو مثال دستگیرتان شد. باید جوری عمل کنید که مزه و حس خوب کاری که میخواهید انجام دهید و عادت سازی کنید از بین نرود. این موثرترین راه برای رسیدن به انضباط شخصی است و اگر با همین خرده عادت ها شروع کنید از نتایجی که به مرور به دست می آورید، شگفت زده می شوید.


از شما بینهایت ممنونم که مقاله آموزشی من را مطالعه کردید. در خصوص دلایل بی نظمی و رسیدن به انضباط فردی می توان ساعت ها حرف زد و مقاله نوشت ولی در این مقاله من فقط به دنبال کابردی بودن آموزش بودم. مقاله های مرتبط دیگری که به شما توصیه میکنم:

پیشنهاد می کنم اگر در تصمیم رسیدن به انضباط شخصی جدی هستید، حتما دوره صوتی من یا سمینار فرمول تغییر را خریداری کنید. چون با یک نگاه ساده به نظرات کسانی که این محصول را خریداری کرده اند متوجه خواهید شد که چقدر کاربردی است.

خروج از نسخه موبایل