نماد سایت سید علی احمدی

بازاریابی چیست؟ (آیا شما با انواع استراتژی های بازاریابی آشنا هستید؟)

بازاریابی

بازاریابی امروزه شاید از آن دسته کلمه های بسیار پر کاربرد شده است که اغلب افرادی که مشغول به کار هستند و در حوزه های مختلف در حال فعالیت هستند آن را به طور مکرر در روزمره خود می شنوند. اما آیا همه ی این افراد معنی درست این کلمه و یا استفاده از روش های درست و اصولی آن را می دانند؟ و یا آن را در بیزینس خود به کار می گیرند؟ آیا شما می دانید بازاریابی چیست؟ آیا شما با انواع استراتژی های بازاریابی آشنا هستید؟

شاید برایتان جالب باشد و شاید هم تا حدودی ناامید کننده که بدانید اکثر افراد بازار یابی را به شکل اشتباهی شناخته اند 😐🤦🏻🤦🏻‍♀️، و آگاهی درست و کافی در رابطه به پروسه و فعالیت های اصلی بازار یابی ندارند. اغلب آن ها حتی روند اصولی و علمی آن را نمی دانند، و همین موضوع اغلب یکی از دلایل عدم پیشرفت آن هاست.

با ما در ادامه این مقاله همراه باشید🙋‍♀️ چرا که تصمیم داریم در این مقاله به شکل جامع برای شما در رابطه با اصول درست بازاریابی و اشتباهات آن صحبت کنیم.

اصول بازاریابی

بازاریابی چیست؟

بازاریابی عملا به پروسه ای گفته می شود که در نهایت منجر به فروش می شود، این تعریف شاید یک تعریف کلیشه ای باشد اما دقیق ترین تعریفی است که می توان از بازاریابی انجام داد. اگر بخواهیم کمی عامیانه تر در رابطه با تعریف بازار یابی صحبت کنیم می توان گفت که یکی از اصلی ترین قسمت های یک فروش موفق است و در واقع مسیری است که شخص بازاریاب طی می کند تا بتواند مشتری را متقاعد کند که او و محصول او را انتخاب کند و در نهایت آن را خریداری کند. در پروسه بازاریابی باید نیاز های طرفین شناسایی و پیش بینی شوند و راه های برطرف کردن آن ها نیز پیدا شود.

تقاضا صرفا به دلیل داشتن قدرت خرید از سمت مشتری نیست. این جمله یکی از جمله های تئوری بازاریابی نوین است که در قرن ۲۰ مطرح شد، و تا حدی کابردی شده است که اکثر بیزینس ها امروزه از آن استفاده می کنند. این تئوری بیان می کند که پروسه ای که منجر به خرید از سمت متقضیان می شود علاوه بر نیاز و تقاضا دلایل دیگری نیز دارد. یکی از اصلی ترین این دلایل ایجاد تقاضا از طریق علایق مشتری ها و ارزش هایی که در ذهن آن ها نقش بسته است، می باشد. چرا که وقتی که کسب و کار ها از طریق نیاز ها و باور های مشتریان پیش می روند تبدیل به منبعی برای تامین نیاز های مشتریان خود می شوند.

استراتژی بازاریابی چیست؟

امروزه شما در هر بیزینس و یا کسب و کاری که بخواهید ورود کنید برای اینکه در آن به موفقیت برسید و دچار شکست نشوید، نیاز به یک مسیر راهبردی و نقشه راه اصولی دارید. بازاریابی نیز جزو آن دسته مشاغلی است که شما برای پیشرفت در آن به این بیزینس پلن احتیاج دارید. اگر بخواهیم دقیق تر برای شما توضیح دهیم که استراتژی بازاریابی چیست؛ باید گفت که نوعی راهبرد اجرایی و مسیر تعیین کننده است که در یک نقشه جامع مشخص می کند که سازمان شما چگونه به اهداف خود دسترسی پیدا کند. این راهبرد شامل برنامه ای جامع است که هدف اصلی آن افزایش بازده سازمان با انتخاب مجموعه های هدف درست و محصولات دقیق، شناسایی رقیبان اصلی، بازدهی و سود بیشتر به نسبت بودجه یکسان، برقراری ارتباط درست تر و بهتر با مخاطبان و در نهایت رشد هر چه بیشتر سازمان می باشد.

به شکل ساده تر می توان گفت بازاریابی یک مسیر تلفیقی با علم، مهارت و تجربه است که می تواند باعث جذب هر چه بهتر مشتری شود، کسب و کار افراد را رونق بخشد و آن ها را در مسیر پیشرفت هر چه بیشتر قرار دهد. شاید برایتان سوال پیش بیاید که آیا بازاریابی در تمامی کسب و کار ها و مشاغل یکی است؟ باید بگویم که نه🧐! اگر کمی به دنیای اطرافمان دقت کنیم مطمئنا به این نتیجه خواهیم رسید که با توجه به گستردگی بیزینس ها و دنیای پیشرفته امروز یک تکنیک برای همه ی کسب و کار ها جوابگو نیست و پاسخگوی نیاز های همه ی کسب و کار ها نخواهد بود. امروزه بازاریابی تبدیل به یک علم شده که در بسیاری از دانشگاه ها نیز تدریس می شود. بازاریابی انواع مختلفی دارد که در ادامه ی این مقاله برایتان توضیح خواهیم داد.

مدل های استراتژی بازاریابی

در تمامی بیزینس های امروزی انواع مختلفی از استراتژی های بازاریابی وجود دارد، پیدا کردن این استراتژی و قدم برداشتن در مسیر آن باید با توجه به فاکتور های کسب و کار شما انجام شود. برای مثال شما باید قبل از انتخاب استراتژی مورد نظر خود آنالیز دقیقی از نیاز های بیزینس خود، مشتریان، مخاطبان هر محصول، مشخصات و ویژگی های محصول و اینکه چرا مشتریان به سمت این محصول می آیند؛ را داشته باشید. ام به طور کلی وقتی بحث استراتژی می شود، پای دو نوع استراتژی اصلی بازاریابی وسط می آید. این دو نوع استراتژی بسیار مهم و کاربردی هستند اما می توان گفت مدل دوم بسیار رایج تر از نوع اول می باشد.

  1. استراتژی بازاریابی شرکت با شرکت یا (Business to Business) B2B
  2. استراتژی بازاریابی شرکت با مشتری (Business to customer) B2C

تفاوت بازاریابی B2B و B2C چیست؟

بازاریابی B2B به بازاریابی شرکت ها با شرکت های دیگر  و یا سازمان های مرتبط اشاره دارد، اما در بازاریابی B2C مشتریان به دنبال رفع فوری نیاز های خود هستند. آن ها می خواهند که بدون تحقیقات زیاد و فوری اقدام به خرید کنند. در این روش برخلاف روش B2B محصول به طور مستقیم با مشتری ارتباط دارد. نوع کمپین های بازاریابی این دو روش کاملا با هم متفاوت است چرا که در روش شرکت با شرکت چشم نداز دسترسی به مشتری کمی سخت تر و پیچیده تر می باشد، چرا که جمعیت خریداران محدود تر و شاید ارتباط با آن ها سخت تر از مشتریان فردی و غیر شرکتی باشد. 

در روش شرکت با شرکت سازمانی که می خواهد جنس خود را ارائه کند باید توانایی جلب توجه و رضایت کل هیئت مدیره و تمامی ذینفعان آن شرکت را داشته باشند. در حالی که در روش شرکت با مشتری فقط جلب توجه شخص لازم است و این کار بسیار ساده تر می باشد، و در نتیجه کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی این دسته نیز بسیار راحت تر می باشد. در این روش شرکت ها باید روی نیاز ها و مشکلات مشتریانشان تمرکز کنند.

انواع استراتژی های بازاریابی:

استراتژی های بازاریابی در هر دو بخش شرکت با شرکت و شرکت با مشتری انواع مختلفی دارد. افرادی که در این حوزه در حال فعالیت هستند می توانند با مطالعه استراتژی های مختلف روشی را که در حوزه کاریشان کاربردی و مفید است را پیدا کنند و با بهره برداری از این روش یک چشم انداز بلند مدت را در کسب و کار خود تعبیه کنند و بیزینس خود را در مسیر رشد و پیشرفت جلو ببرند. در این قسمت قصد داریم برخی از این استراتژی ها را که مفید و کاربردی هستند را برای شما توضیح دهیم تا شما نیز بتوانید در کسب و کار خود از آن ها بهره ببرید.

تبلیغات پولی با پرداخت هزینه

این روش شامل راه های مختلف و زیادی برای بازاریابی می باشد. برای مثال روش های تبلیغات در مدیا ها مثل رادیو و تلویزیون، تبلیغات رسانه ها مانند مجلات روزنامه ها و یا تراکت ها می باشد. بیلبورد ها و تابلو های سطح شهر نیز در این دسته جای می گیرد. اما در چند سال اخیر تبلیغات اینترنتی نیز به این دسته از تبلیغات افزوده شده است. در این روش افراد به ازای هر کلیک مبلغی را پرداهت می کنند. بنر های حاشیه سایت های معتبر و حتی تبلیغات گوگل ادوردز نیز در این دسته از تبلیغات جای دارد که امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

استراتژی موضوعی مبتنی برعلت

این روش یک روش بازاریابی است که به دنبال یک یک موضوع اجتماعی است که در دوره ی بازاریابی آن شرکت در جامعه بسیار چشمگیر و مهم باشد. بخش بازاریابی این شرکت با استفاده از پیوند عمیق از یک نقطه ی مهم و حتی آسیب پذیر موضوع مطرح جامعه با محصولات شرکت خود وارد کار می شود، و محصولات خود را برای راه حل آن موضوع اجتماعی معرفی می کند.

استراتژی ایجاد ارتباط با مشتری

این روش یک روش مرسوم و عمومی است که البته با این وجود جزو اساس و پایه های بازاریابی به حساب می آید و همواره باید وجود داشته باشد. اصل این روش بر مبنای برقراری ارتباط صحیح و اصولی با مشتری و حفظ این ارتباط و بهبود آن است. در این روش ناخودآگاه مشتری در طول زمان نیز جزو مشتری های ثابت و وفادار شما می شود.

استراتژی بازاریابی پنهان

در این شکل از بازاریابی تمرکز اصلی بر روی محصول و نشان دادن کامل ویژگی های آن است. دارنده محصول سعی دارد که تمامی فواید محصول را از همه جوانب نشان دهد. این موضوع به شکلی اتفاق می افتد که مشتریان از این تکنیک بی اطلاع هستند و جذب محصول می شوند و به همین دلیل است که به آن بازاریابی پنهان گفته می شود.

استراتژی بازاریابی کلامی

این شکل از بازاریابی یک بازاریابی کاملا مستقیم و به اصطلاح رو در رو است. و در این نوع بسیار مهم است که شما چه حسی را به مردم و شخص هدف خوذ انتقال می دهید، چرا که نتیجه حسی که او به شما دارد می تواند منجر به فروش شما شود. این استراتژی اگرچه سنتی محسوب می شود اما بسیار مهم است چرا که بر اصل شنیده شدن استوار است. وقتی که شما درست شنیده شوید و علاوه بر آن محصول مرغوب و با کیفیت نیز تحویل دهید اغلب ممکن است به صورت ناخودآگاه از سمت آن مشتری نیز به سایر افراد شناسانده شوید. این موضوع خود یک نوع تبلیغ و بازاریابی محسوب می شود، که به نفع بازاریاب نیز می باشد چرا که او فقط  یک مشتری را جذب کرده است اما اگر رضایت او را به طور کامل جلب کرده باشد آن مشتری با خود مشتری های دیگر نیز به دنبال دارد.

استراتژی بازاریابی مجازی یا ابری

این استراتژی همان طور که از اسم آن پیداست اینترنتی است و در فضا های مجازی اتفاق می افتد. تمامی محصولات و فاکتور های موجود یک بازاریاب در وبسایت ها، اپلیکیشن ها و سیستم های عامل های مختلف که وابسته به اینترنت هستند به شتراک گذاشته می شوند، و به طور کلی در فضای مجازی تبلیغ می شوند.

استراتژی بازاریابی معامله ای

این استراتژی یکی از شگرد های تقریبا نوین در بازاریابی به حساب می آید، و از دسته روش هایی است که می تواند فروش را برای افراد ساده تر بکند. در این شکل از بازاریابی افراد مشتریان را با ایجاد موضوعات جدید تسویق به خرید می کنند. برای مثال افراد در مناسبت های مختلف مثلا اعیاد تخفیف های ویژه می گذارند، یا مثلا برای مشتریان خود باشگاه مشتریان  در ایجاد می کنند و در آن ها تخفیفات متنوعی در نظر می گیرند. یا اینکه گاها بن های خرید به افراد اهدا می کنند، یا رویداد ها و قرعه کشی های متنوعی را برگزار می کنند. تمامی موارد ذکر شده از جمله راه کار هایی است که منجر به فروش های خوب با سود ها بالا می شود.

استراتژی بازاریابی متنوع و سفارشی

در این روش بازاریابان با تلفیق چند استراتژی متفاوت به نیاز های مشتریان به نسبت محصول خود می پردازند. آن ها سعی می کنند تا روش سفارشی سازی را پیاده کنند به این صورت که با توجه به نیاز های مشتری عقاید و فرهنگ و مدل زندگی آن ها موارد ویژه ای را مختص این دسته از مشتریان برای آن ها در نظر می گیرند. این موارد در راستای جذب هر چه بیشتر مشتریان به نسبت تمایلات آن ها می باشد.

به عنوان کلام آخر باید گفت که مبحث بازاریابی مبحثی بسیار گسترده و پیچیده است که شبیه به یک اقیانوس می باشد که جای زیادی برای اکتشاف دارد و روز به روز مباحث مرتبط با بازاریابی با توجه به تغییر مردم و پیشرفت جوامع تغییر می کند. نکته اصلی که برای بازار یابی در هر کسب و کاری وجود دارد برنامه ریزی است. برنامه ریزی در بازاریابی خود مبحث گسترده ای است که در نهایت منجر به جرای پلن ها و موفقیت می شود. یک برنامه موفق دارای نقشه راهی دقیق و گام به گام است که می تواند حرکت در مسیر موفقیت را بسیار هموار تر و قابل دسترس تر کند. 

پس نتیجه می گیریم که تمامی مدیران و رهبرانی که می خواهند بیزینسی اصولی و درست را داشته باشند نیاز به بخش بازاریابی و نیاز به برنامه ریزی دقیق در این بخش دارند. نکته قابل توجه اینجاست که بخش بازاریابی باید همواره انعطاف پذیر باشد. این موضوع یعنی اینکه با توجه به شرایط بازار و جامعه که متغیر است استراتژِی بازاریابی سازمان ها نیز توانایی تغییر پذیری را داشته باشد.

خروج از نسخه موبایل