نماد سایت سید علی احمدی

۶ راز جذب و افزایش مشتری که نمی دانید

جذب مشتری افزایش فروش

بسیار خوشحالم که با شما دوست عزیز که به دنبال جذب مشتری هستید، به واسطه این نوشته آشنا می شوم. قشنگ مشخص است که به دنبال پیشرفت و رشد کسب و کارتان هستید. تخصص اصلی من مشاوره کسب و کار است و این نوشته حاصل تجربه ۶ ساله حضور در مجموعه ها و صنف های مختلف است. پس حتما قلم و کاغذ داشته باشید که این توضیحات را تبدیل به برنامه برای کسب و کار خود کنید. بی معطلی به سراغ راهکارهای عملی و کاربردی جذب مشتری به شرکت یا فروشگاه شما برویم.

اول با چند سوال کلیدی شروع کنیم و بعد از آن به راهکارها برسیم.

مشتری کیست یا چیست

تا به حال این سوال را از خودتان پرسیده اید؟ در کنار این سوال به این موضوع هم فکر کنید که اگر به خود شما همین پیشنهاد داده می شد یا این تبلیغ به گوش شما می رسید، به سراغ آن کسب و کار می رفتید؟ ما فکر می کنیم مشتری، یک موجود بی جان نیازمند است که تنها وظیفه اش پرداخت پول و خرید خدمات و محصول ماست. همین و بس!

در ۹۹% جلسات مشاوره ای که با صاحبان کسب و کار داشتم، خود مدیر مشتری کسب و کار خودش نمی شود. من و شما برای تامین نیازهایمان مشتری مغازه ها و شرکت ها و فروشگاه های مختلفی هستید. به عنوان یک مشتری فکر کنید که در چه حالتی خرید می کنید. در چه حالتی تبلیغات توجه شما را به خودش جلب می کند. در چه حالتی آن مرکز فروش را به دیگران معرفی خواهید کرد. یا چه دلیلی باعث حضور چندین و چندباره شما در یک مرکز خرید است.

خواهش می کنم به این سوالات فکر کنید و دست از تقلید کورکورانه از بقیه بردارید. با پرسیدن این سوالات و رسیدن به جواب آن ها در جذب مشتری توقف ناپذیر خواهید شد.

مزیت رقابتی دارید

اگر در یک مرکز تجاری ۵ مغازه یا شرکت دقیقا هم صنف و هم قیمت شما باشند، من به عنوان مشتری چرا باید شما را انتخاب کنم؟ جواب این سوال نشان دهنده مزیت رقابتی شما نسبت به بقیه است. اگر جواب شما کیفیت خوب ، قیمت مناسب ، برخورد خوب و … است سخت در اشتباهید. تمام این موارد وظیفه شماست. این ها حداقل هایی است که باید داشته باشید تا مشتری افتخار دهد و یکبار شما و کسب و کارتان را تجربه کند. داشتن فضای بازی کودکان، هدیه برای کودکان، حمل و نقل رایگان، هدیه تولد، گارانتی بازگشت وجه، گارانتی تعمیر یا خدمات ۵ ساله و … این ها مواردی هستند که شما را از بقیه متمایز خواهد کرد.

امیدوارم قلم و کاغذ آورده باشید. الان زمان تفکر شما در خصوص کسب و کارتان است. دوباره سوال ۲۰ نمره ای این قسمت را می پرسم و سعی کنید که قسمتی از آن را پاسخ دهید.

من به عنوان مشتری چرا باید شما را انتخاب کنم ؟

اگر دست به کار شدید و چند مورد را یادداشت کردید، به شما تبریک می گویم چون قدم عظیمی در جهت رشد و پیشرفت کسب و کارتان و جذب مشتری برداشته اید. اگر هنوز ننوشته اید هم باید به شما بگویم که خیلی زودتر از چیزی که فکرش را بکنید دیر می شود و تا چشم به هم بزنید آخر ماه شده و دردسر آماده کردن اجاره گریبان گیرتان می شود. پس قبل از ادامه مطالعه به جواب این سوال فکر کتید و بنویسید.

راهکارهای جذب مشتری :

من می داتم که تمام کسب و کارهای کوجک و متوسط در تهیه بودجه کمپین های تبلیغاتی مساله دارند. به همین دلیل این راهکارها کاملا با وسواس انتخاب کرده ام. تمام این راهکارها یا رایگان هستند یا هزینه بسیار کمی برای شما دارند. اما اگر به آن ها عمل کنید درصد نتیجه گیری و بازگشت سرمایه شما در هرکدام از آنها غافلگیرتان خواهد کرد. پس قدر آن ها را حسابی بدانید.

۱) شبکه های اجتماعی خصوصا اینستاگرام

تا صحبت در جلسه های مشاوره من از شبکه های اجتماعی می شود، صاحبین کسب و کار سینه سپر می کنند و می گویند بله پیج داریم ( اگر ندارید وای بحالتان !!). سوال بعدی معمولا باعث پنچر شدن این افراد می شود. چقدر فروش از این شبکه ها دارید؟ جواب : فروش مگر در شبکه های اجتماعی می شود فروخت؟ برای بالابردن اطلاعات شما دوست عزیزم عرض کنم که ما همین الان در اینستاگرام از صنایع دستی از قبیل دست بند و گردنبند و … می فروشیم تا طلا و لباس و لوازم منزل. حجم فروش هرکدام ازین ها هم فقط از اینستاگرام دقیقا به اندازه یک فروشگاه است.

امیدوارم تلنگر خوبی برای شما بوده باشد که این رسانه فوق العاده را خیلی جدی بگیرید و برای فروش و تبلیغات در شبکه های اجتماعی یک فکر حسابی بکنید. فروش در اینستاگرام یا هرشبکه اجتماعی دیگری نیاز به مهارت دارد و اگر نمی توانید بفروشید جواب خیلی ساده است چون بلد نیستید. برای شروع پیشنهاد می کنم با مطالعه کتاب رازهای پولسازی در اینستاگرام شروع کنید تا دید خوبی به شما بدهد.

۲) تبلیغات دهان به دهان

 همه ما می دانیم که در جذب مشتری تاثیر حرف یک مشتری راضی از کسب و کار ما چندین برابر انواع کمپین های تبلیغاتی است. اما انتظار فانتزی ما به عنوان صاحب کسب و کار این است وظیفه من راضی نگه داشتن مشتری است و مشتری خودش به صورت خودجوش کسب و کار ما را تبلیغ خواهد کرد. نه عزیز من! ازین خبرها نیست. اگر به این امید بنشینید که باید در کسب و کارمان را تخته کنیم. در زندگی امروزی آن قدر مشغله فکری و فشار زندگی هست که صرفا راضی بودن از من و شما هیچ جایگاهی در ذهن افراد پیدا نکند.

کاملا هوشمندانه باید برای معرفی کسب و کارتان توسط مشتری دلیل ایجاد کنید. چرا من باید به عنوان یک مشتری راضی شما را به آشنایانم تعریف کنم؟ برای صرفا رضایت از خدمات و کیفیت خوب و قیمت مناسب کسی تره برای شما خرد نمی کند. پس به فکر یک پروموشن درست و حسابی باشید! جایزه، قرعه کشی، حمل و نقل رایگان و … می توانند گزینه های خوبی باشند.

۳) خدمات و محصول رایگان در جذب مشتری معجزه می کند

یک فروشنده حرفه ای ۶۰ – ۷۰ درصد خدماتش را رایگان ارائه می دهد که با همان فروش ۳۰ – ۴۰ درصد باقی مانده، کاری کند کارستان که هیچ احدی به گرد پایش نرسد.

به این جمله عمیقا فکر کنید! حتما اولین فکری به ذهن شما می رسد این است که ۷۰ درصد محصول یا خدماتم را رایگان بدهم که چیزی برای فروش نمی ماند؟ همین مساله نشان دهنده کمبود خدمات در کسب و کار شماست. آیا برای این مقاله ای که مطالعه می کنید هزینه ای پرداخت کرده اید؟ فرم مشاوره رایگان فردی من را پر کرده اید؟ فرم مشاوره کسب و کار رایگان را چطور؟

پس یکی از ساده ترین خدمات ارزشمندی که می توانید ارائه دهید، آموزش و مشاوره رایگان است. مرکز بازی کودکان رایگان! نقاشی روی صورت رایگان! اسباب بازی رایگان! کارواش رایگان! واکس کفش رایگان! بازی کردن رایگان! نوشیدنی رایگان! حمل و نقل رایگان! و …

اگر با کلمه رایگان مساله دارید با هدیه جایگزین کنید. همان کاری که من در کمپین یکی از قراردادهای مشاوره ام انجام دادم. پیشنهاد ما هدیه ۱۰۰ هزار تومانی بود در حالی که میانگین قیمت خدمات آموزشی ما برای هر ترم ۸۵ هزار تومان بود. به جای هزینه روی رزرو بیلبورد و استند و … این هزینه به معلم ها دادیم و نتیجه این کمپین ۴ برابر شدن تعداد دانش آموزان این آموزشگاه بود.

این بخش رایگان در کسب و کار شما طعمه ای است که برای مشتری پهن می کنید. ما ایرانی ها آن قدر با معرفت و لوتی هستیم که اگر نمک گیر یک جا شویم، چشم روی خیلی چیزهای دیگر ببندیم و مشتری آنجا شویم. پس در نمک گیر کردن مشتری خبره شوید و تا می توانید خدمات ارزشمند رایگان در اختیار مشتری تان قرار دهید. از نتایج به دست آمده در جذب مشتری واقعا حیرت زده می شوید.

۴) برگزاری مسابقه و چالش

همه ما عاشق بازی و چالش هستیم. هرچه مسابقه و بازی چالشی تر همان اندازه همه گیرتر! چلنج های اینستا را یک بار مرور کنید. کافیست یک تعدادی قابل توجهی را خودتان درگیر کنید، بقیه خودشان می آیند و ملحق می شوند. این جمعیت عظیم پیام شما را همه جا به همراه خود می برند. کتاب مسری اثر جونا برگر یکی از بهترین منابعی است که می توانید برای یادگرفتن ساختن ایده هایی که همه گیر و وایرال شود، مطالعه کنید.

از راه انداختن مسابقه و چالش ها هایی که از انها استقبال نشود، نترسید. مدام مسابقه و چالش برگزار کنید و مدام یاد بگیرید تا به ایده برسید که همه جا حرف از آن زده شود و در کل شهر و جامعه هدف شما وایرال شود.

۵) تبلیغات در شبکه های اجتماعی

صرفا داشتن یک پیج خوب با محتوای قوی برای فروش و رشد کسب و کارتان کافی نیست. مخاطبین شبکه های اجتماعی به دنبال وقت گذرانی و سرگرمی هستند. به همین دلیل زیاد پیج های کسب و کاری مورد استقبال قرار نمی گیرد. بی دلیل نیست که شخصی در اینستا ۱۰۰ هزار یا بیشتر و کمتر دنبال کننده و فالوور دارد. این نشان دهنده تیزهوشی این شخص در جلب توجه مردم است.

تبلیغ در اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی برای جذب مشتری و رشد کسب و کارتان واجب و حیاتی است. چون درصد زیادی از مردم آماده خرید از شما هستند در حالی که خبر ندارند اصلا شما وجود دارید. شناسایی پیج مناسب برای تبلیغ، یک مهارت است که در مقاله دیگری حتما در خصوص آن توضیحاتی را برای شما می نویسم.

اگر مشتریان هدف شما خانم ها هستند و تا به امروز در اینستاگرام تبلیغ نکرده اید ظلم و خیانت بزرگی در حق خودتان و کسب و کارتان کرده اید. اگر این متن را خواندید و در اینستاگرام تبلیغ نکردید، من دیگه حرفی ندارم!

۶) تراکت با هدف جذب مشتری

این روزها مخالفت و مقاومت بسیار سنگینی بین صاحب کسب و کارها در خصوص استفاده از تراکت و تبلیغات چاپی در کمپین های تبلیغاتی وجود دارد. اگر شما هم جزو این دسته هستید، مقصر شما نیستید. استفاده بسیار بد و بی نتیجه از تبلیغات چاپی این ذهنیت را به وجود آورده است. این تبلیغات چاپی نیست که تا امروز مساله داشته! مدل استفاده من و شما ازین رسانه ایراد کار است.

ما در تراکت چه چیزی می نویسیم؟ اسم فروشگاه، یک سری القاب که معمولا بهترین یا اولین و … است. آدرس و شماره تلفن و … هر نفر از مشتریان احتمالی من و شما روزی چند تا ازین تراکت را می بیند یا دریافت می کند. با یک تراکت معمولی بدون هیچ پیامی چه انتظاری می شود از تبلیغات چاپی داشت؟

از تراکت و تبلیغات چاپی چطور استفاده کنیم

در یکی از کمپین هایی که مسئول برگزاری آن بودم، تراکت را به شکل بن خرید در مناطق شلوغ شهر پخش کردیم و فید بک غیر منتظره و خارق العاده بود. در کمپین دیگری که مشاور آن بودم کارت ویزیت به شکل کارت پانچ یک کارواش را پانچ اول و پانچ آخر آن هدیه بود در پارکینگ های عمومی زیر شیشه ماشین های کثیف و نیاز به شست و شو قرار دادیم. احتمالا نتیجه را حدس می زنید. متوجه عمق تفاوت شدید؟

ما هیچ پیامی نداریم و تابلوعه سر در مغازه و یا کارت ویزیت شرکت مان را به شکل تراکت و استند و پوستر در سطح شهر استفاده می کنیم و انتظار جذب مشتری داریم. با کمی تفکر به ایجاد پیام و ارزش پیشنهادی در جواب به سوال چرا باید مرا انتخاب کنند و استفاده از آن به عنوان پیام اصلی در تبلیغات چاپی تان و انتخاب محل درست برای پخش این تبلیغات نتایج به دست آمده برای شما غیر قابل باور خواهد بود.

اگر نیاز به مشاوره و یا حتی واگذاری کمپین تبلیغاتی خود به یک تیم متخصص هستید، به صفحه مشاوره رایگان ما مراجعه کنید و فرم را پر کنید که همکاران ما با شما تماس برقرار کنند.

خروج از نسخه موبایل