نماد سایت سید علی احمدی

آموزش طراحی بوم مدل کسب و کار – ویژه کسب و کارهای ایرانی

طراحی بوم مدل کسب و کار

اگر کمی با فضای کسب و کار آشنا باشید، حتما اسم طرح کسب و کار به گوش شما خورده است. اگر طرح کسب و کار آماده کرده باشید هم که دیگر نیازی به یادآوری سختی و میزان وقت و هزینه ای که برای آماده سازی آن باید سرمایه گذاری کنید، نیست. حتما ابن نکته را هم میدانید که توجه اصلی سرمایه گذار شما معطوف به دوسه برگ اول خلاصه مدیریتی است و در ۸۰ – ۹۰ درصد مواقع اصلا طرح کسب و کار خوانده نمی شود. بوم مدل کسب و کار در واقع همان طرح کسب و کار است با یک سری ویژگی های منحصربفرذ که کار و همکاران را به مراتب آسان تر می کند.

چرا بوم مدل کسب و کار

اگر در کشورمان موفق به پیدا کردن یک تیم استارتاپی خوب شویم که ترکیب یک دستی از مهارت های مختلف را پوشش دهند، اصلی ترین مشکل این خواهد بود که برنامه نویس زبان بازاریاب را متوجه نمی شود. بازاریاب زبان طراح را و به همین روال ساعت ها و روزها را مشغول بحث ها و کش و قوس های بی سرانجامی هستند که حرف خودشان را به کرسی بنشانند.

در خیلی کسب و کارهای قدیمی از کاسب های داخل بازار بگیرید تا شرکت های صنعتی بزرگ در شهرک های صنعتی در حای جای ایران هم این مشکل وجود دارد. اعضای هیئت مدیره درگیر جلسه های طولانی برای به تفاهم رسیدن اعضایی است که هرکدام شان از دید خودشان حرف درست را می‌زنند و نمی شود حرف هیچ کدام را رد یا کاملا تایید کرد.

بوم مدل کسب و کار زبان مشترک تمام اعضای کسب و کار است. از بالاترین سطح تا پایین ترین سطح و همه باید با جز به جز آن آشنا شوند تا همه اعضای تاثیرگذار با یک زبان مشترک با هم صحبت و مشورت کنند. فرقی نمی کند عضو تیم فنی باشید یا بازاریابی باید حرف خود را در این چهارچوب بزنید. بزرگترین مزیت این بوم افزایش سرعت تصمیم گیری و یکپارچه کردن صحبت ها و مباحث در کل سازمان هاست.

چرا ” بوم ” یا  ” کنوس ” ؟

اولین موردی که با شنیدن کلمه بوم یا کنوس به ذهن شما می رسد، چیست؟ نقاشی ! استروالدر و تیم نویسندگان او با تحلیل مدل های کسب و کاری که پیش ازین معرفی شده بود به زیبایی هرچه تمام از بوم برای ترسیم تمام مفاهیم کسب و کار استفاده کرده اند تا من و شما گفته هایمان را تبدیل به تصویری کنیم که برای همه قابل درک و فهم باشد. به این ترتیب با یک نگاه به تصویر کلی هر کسب و کاری به تمام جزئیات آن در لحظه پی ببریم و نیازی به ورق زدن صد صفحه از طرح کسب و کار از بین می رود.

اگر قصد استفاده از این مدل را دارید شما باید بوم مدل کسب و کار را ابعاد بزرگی چاپ کنید و با استیکی نوت هر جز را باید با یک آیکون و تصویر به دیگران معرفی کنید. دلیل استفاده از استیکی نوت اصلاح خیلی راحت و بی هزینه و امکان جابجایی و انتقال ساده تمام موارد وجود دارد.

اجزای بوم مدل کسب و کار

بوم کسب و کار به ۹ بلوک تقسیم می شود. که همین ۹ بلوک را مثل مغز انسان در دو نیمه دسته بندی می کنند. نیمه راست بوم مانند نیمه راست مغز انسان جای صحبت از آرزوها و تصاویر قسنگی است که در ذهن تان می پرورانید و نیمه چپ بوم مثل نیمکره چپ مغز وظیفه عددی کردن تمام تخیلات ما در نیمه راست و واضح کردن این تصورات با جمع و تفریق است که بدانیم چقدر هزینه داریم. در این مقاله ۹ بلوک را به ترتیب پر کردن آن به هنگام طراحی به شما معرفی می کنم.

نیم کره راست بوم – بازاریابی و هدف گذاری

بلوک اول . چه کسی – بخش بندی مشتریان

قبل از هر چیز باید بازار هدف تان با یک سری مولفه های خاصی که مد نطرتان هست، به بخش های کوچک تر تقسیم کنید. خدایی نکرده قصد پوشش کل جامعه را که ندارید ؟ قطعا یک بازار هدف انتخاب کرده اید، درسته ؟ راضی کردن همه جامعه یعنی شکست، آن هم شکستی که هیچ کس طاقت تجربه کردن آن را در دنیای کارآفرینی ندارد. پس حتما در یک جامعه بزرگ بر روی یک قسمت تمرکز کنید.

این لیست، بعضی از مولفه هایی است که می توانید برای بخش بندی مشتریان تان از آن ها استفاده کنید :

  1. سن
  2. جنسیت
  3. میزان درآمد
  4. منطقه سکونت
  5. نوع کسب و کار
  6. تعداد فرزند
  7. میزان تحصیلات
  8. و …

شما با استفاده ازین مولفه ها برای مشتریان خود یک شناسنامه تنظیم می کنید و تمام بلوک های دیگر با توجه به این شناسنامه تکمیل می شوند.

بلوک دوم . چه چیزی – ارزش پیشنهادی

در این قسمت از بوم مدل کسب و کار باید مشخص کنیم که چه چیز ارزشمندی برای ارائه به بخش بندی مشتریان مان داریم. چرا باید مشتری ما را انتخاب کند؟ ارزش پیشنهادی هرآن چیزی است که مشتری ما حاضر است به ازای آن به ما پول پرداخت کند و مزیت رقابتی ما در میان رقبایی است دقیقا محصول یا خدمت ما را عرضه می کنند.

بلوک سوم . چطوری – کانال های ارتباطی

باید دقیقا بدانیم چطور فرار است با مشتری ارتباط برقرار کنیم که خود شامل ۴ قسمت می شود:

  1. اطلاع رسانی
  2. فروش
  3. خدمات پس از فروش

بلوک چهارم . ارتباط با مشتری

در این بلوک باید مشخص کنیم که مشتری قرار است چگونه با من و شما در ارتباط باشد.

بلوک پنجم . جریان درآمدی

باید بر اساس ارزش هایی به مشتری پیشنهاد می دهیم، جریان های درآمدی که قرار است به وجود بیاوریم را مشخص کنیم.

نیمه چپ بوم – حساب کتاب و دودوتا چهارتا

بلوک ششم . منابع کلیدی

منابعی که باید داشته باشیم تا این کسب و کار اجرا شود و اگر نباشند نمی شود.

بلوک هقتم . فعالیت های کلیدی

فعالیت های اصلی که باعث ایجاد ارزش مورد انتظار ما می شود.

بلوک هشتم . شرکای کلیدی

افراد یا کسب و کارهایی که بیرون از کسب و کار ما به آن ها برای مدیریت و اجرای این کسب و کار نیاز داریم.

بلوک نهم . ساختار هزینه ها

تمام هزینه های متغیر و ثابتی که براساس منابع و فعالیت ها و شرکای کلیدی باید از الان به فکر آن باشیم.

دانلود بوم مدل کسب و کار

با توضیحات

بدون توضیحات

خروج از نسخه موبایل