نماد سایت سید علی احمدی

بوم ناب چطور باید کامل کنیم – روش های پر کردن بوم ناب

پر کردن بوم ناب لین کنوس

خیلی خوشحالم و به شما تبریک می گویم که تصمیم گرفته اید از روش ناب و اختصاصا از بوم ناب برای جلو بردن استارتاپ خود استفاده کنید. بدون شک این روش یکی از کاربردی ترین روش های معرفی شده در فضای کارآفرینی است و اگر درست و کامل از آن استفاده کنید از نتایج به دست آمده مانند استارتاپ هایی که من منتور آن ها بودم، شگفت زده خواهید شد. برای پر کردن بوم ناب دو روش مستقیما توسط اش موریا خالق بوم ناب معرفی شده است. یکی در کتاب اجرای ناب و دیگری در اپلیکیشن آنلاین بوم ناب که من هر دو روش را برای شما توضیح خواهم داد.

برای درک راحت این روش ها حتما لازم است که با بلوک های بوم ناب دقیقا آشنا باشید. اگر آشنا نیستید پیشنهاد می کنم اول مقاله بوم ناب را مطالعه کنید و سپس مشغول مطالعه این مقاله شوید. اگر آشنا هستید هم بی هیچ حرف اضافه ای به سراغ روش های پرکردن لین کنوس برویم.

مقاله مرتبط : بوم ناب ابزاری سریع ولی نه جایگزینی کامل

روش اول برای پر کردن بوم ناب

این روش معرفی شده در کتاب اجرای ناب اش موریا است. در این روش اولین بلوکی که به آن می پردازیم بلوک مسئله است.و بر اساس مسائل شناسایی شده به سراغ بازار هدف می روید و برای مخاطبان هدف خود ارزش پیشنهادی طراحی می کنید. پس از پیدا کردن ارزش های پیشنهادی یکتا، بلوک راه حل تکمیل می شود و اگر برایتان مقدور بود برتری مطلق را تکمیل می کنید. بعد از برتری مطلق نوبت جریان درآمدی است و بعد از آن ساختار هزینه و در نهایت سنجه های کلیدی و کانال های ارتباطی با مشتریان است.

روش دوم پر کردن بوم ناب

این روش جدیدا توسط اش موریا معرفی شده است و نتیجه مربی گری او برای استارتاپ های مختلف در سراسر دنیا است. در این روش اول بخش بندی مشریان را مشخص می کنید و برای دسته بندی مشخص شده به دنبال شناسایی مسئله می رویم. بر اساس مسائل شناسایی شده ارزش پیشنهادی یکتای استارتاپ خود را طراحی می کنید و بعد از بلوک راه حل تکمیل می شود. کانال های ارتباطی با مشتری بلوک پنجم این روش پر کردن بوم ناب است. به ترتیب بلوک جریان درآمدی، ساختار هزینه و سنجه کلیدی بلوک های بعدی هستند و در نهایت برتری مطلق را اگر توانستیم کامل می کنیم.

چرا روش های تکمیل بوم ناب این قدر نا منظم است ؟

احتمالا اگر قبلا با بوم مدل کسب و کار کرده باشید، این موضوع برای شما هم سوال شده باشد که چرا پر کردن بوم ناب این قدر به ظاهر پیچیده و نامرتب است. اش موریا در ساخت بوم ناب به دنبال دوباره طراحی کردن بوم مدل کسب و کار استر والدر بوده است و با هربار اضافه کردن یک بلوک، یکی از بلوک های بوم مدل کسب و کار را حذف کرده است. هدف اصلی اش موریا به گفته خودش کاربردی بودن این بوم بوده و به ترتیب بلوک ها دقت نظر نداشته!

بهترین روش کدام است ؟

این سوالی است که از زمانی که اش موریا روش دوم را معرفی کرد بر سر زبان ها افتاده و برای خیلی از کارآفرین ها چالش شده است که از کدام روش استفاده کنند. به همین دلیل اش موریا مقاله ای با همین عنوان در وبلاگش نوشت و به بررسی بهترین روش پرداخت. به نظر شما کدام روش مناسب تر است؟ روش دوم منطقی تر به نظر نمی رسد؟

هیچ کدام !!

بهترینی وجود ندارد. بهترین مدل روشی است که شما را به اعتبارسنجی درست ایده ای که می خواهید برساند.

خروج از نسخه موبایل