نماد سایت سید علی احمدی

تفاوت استارتاپ یا کسب و کار نوپا با کسب و کارهای کوچک

همین اول راه خیلی رک و پوست کنده باید خدمت شما عرض کنم که بر خلاف باور عموم هیچ ارتباطی بین کسب و کارهای نوپا و کسب و کارهای مستقل وجود ندارد. در این مقاله ریشه این حرف و تفاوت استارتاپ با کسب و کار های کوچک و متوسط را برای شما توصیح خواهم داد.

قطعا شما و بیشتر مردم کسب و کار را می شناسید و با تعریف و چهارچوب های آن آشنا هستید. به همین دلیل من از تعریف کسب و کار می گذرم و به سراغ تعریف استارتاپ یا کسب و کار نوپا می روم که عمر آن هنوز به ۵۰ سال نرسیده و مفهومی کاملا جدید است، می روم. چون قبل از هر بررسی نیاز است که تعریف مان را یکی کنیم.

استارتاپ : یک کسب و کار موقت

” استارتاپ یا استارت آپ کسب و کار موقتی است که به امید رسیدن به یک کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر مشغول فعالیت است. ” با این تعریف استیو بلنک از استارتاپ مشخص می شود که قیاس کردن یک کسب و کار چندساله با یک تیم استارتاپی چندماه اصلا درست نیست. آگاه نیودن به همین تفاوت فاحش استارتاپ با کسب و کار باعث می شوذ صاحبین کسب و کار سعی در پیاده سازی اصول کسب و کار در یک استارتاپ داشته باشند، مواردی مانند چارت سازمانی و سیستم حقوق و دستمزد و تعریف کردن سمت و …

دقیقا همین تفاوت قایل نشدن باعث فروپاشی اکثر تیم های استارتاپی و شکست کسانی می شود که در اداره کسب و کار چندین و چند سال موفق و فوق العاده عمل کرده بودند. مدیریت یک استارتاپ در عمل و تئوری فرق های بسیار زیادی با مدیریت کسب و کار دارد.

خروج از نسخه موبایل