نماد سایت سید علی احمدی

عادت های خوب : چه عادت هایی خوب هستند

عادت های خوب برای موفقیت

می دانم که خیلی از شما درابتدای متن خیلی با عجله می خواهید به عادت های مد نظرتان برسید؛ و این عجله کاملا طبیعی است، اما اگر این متن را نخوانید موضوع خیلی ارزشمندی را در خصوص همین عادت های خوب از دست داده اید. همه ما به دنبال زندگی در بالاترین سطح ممکن هستیم. حدودا از هیچ کسی نمی شنوید که بگوید من به دنبال درآمد در سطح ۵ هستم یا اگر سلامتی من به سطح ۶ برسد کافیست. دوست داریم در همه چیز زندگی ۱۰ بگیریم. این در حالی است که از هر ۱۰۰ نفر فقط ۳ نفر این موضوع را تجربه می کنند.

دلیل این همه تفاوت بین خواسته ها و واقعیت زندگی ما در جنس خواستن و عمل کردن ما نهفته است. ما در سطح مالی زندگی به دنبال ۱۰ هستیم ولی در سطح جسمانی و شخصیتی نه! غافل ازینکه سطح درآمد ما مستقیما با سطح رشد فردی ما در ارتباط است و کلید رشد فردی در عادت های خوب نهفته است.

این توضیحات فقط برای تاکید به اهمیت این عادت ها و تلاش شما برای یکپارچه سازی همه این ها در زندگی تان است. اگر به دنبال زندگی در سطح ۱۰ هستید باید همه این عادت های خوب در ابعاد مختلف زندگی شما جاری باشد و الا بنا به تجربه شخصی خودم باید بگویم که با زندگی یک بعدی و بدون رشد فردی حدودا زندگی عالی غیر ممکن است.

بهترین زمان برای ساختن عادت های خوب

بهترین زمان برای ساختن عادت های خوب

شما مختارید در هر ساعت از شبانه روزی برای ساخت این عادت ها زمان اختصاص دهید. اما قصد دارم ساعت های مختلف روز را برای شما مقایسه کنم که بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهم چون انتخاب زمان در مدل انجام دادن و ممارست شما در انجام دادن بسیار موثر است.

شب

اغلب افراد تا صحبت از عادت سازی می شود صاف سراغ بعد از زمان کارشان می روند. شب برای بیشتر افراد اولین گزینه است که من به هیچ عنوان پیشنهاد نمی کنم. چرا؟ شما به عنوان همسر، پدر یا فرزند وظیفه دارید که بخضی از روزتان را به خانواده تان اختصاص دهید. همین عادت یکی از عادت های افراد موفق سطح اول جهان است که روابط با کیفیتی دارند.

تا از سرکار برسید و شام بخورید و زمانی به خانواده اختصاص دهید به این نتیجه می رسید که بعد از خواب شان عادت سازی را شروع کنید که سماجت بر عادت سازی با ذهن و جسم کاملا خسته نیازمند خواب اصلا کار ساده ای نیست و احتمال اینکه خواب و تخت خواب را به عادت های خوب ترجیح دهید خیلی بالاست. تقصیری هم ندارید!

ظهر

انتخاب دیگر شما می تواند ظهر بعد از نهار یا بعد از ظهر بعد از تمام شدن کارهایتان باشد. در این ساعت از روز پرونده های باز در ذهن شما بسیار زیاد است. مدام در حال کلنجار رفتن با خودتان بر سر حفظ تمرکز خواهید بود. چون احتمال زنگ خوردن گوشی، آمدن همکار، حضور ارباب رجوع و … بسیار بالاست.معمولا هی با خودمان می گوییم که اول این انجام بدم بعد برم سراغ عادت سازی و نتیجه این می شود که ساعت ۵-۶ عصر است و شما هنوز فرصتی برای شروع این عادت های خوب پیدا نکرده اید. تقصیری هم ندارید!

صبح

بزرگترین چالش و سختی انتخاب این گزینه دل کندن از تخت خواب است. نمی دانم چرا شیرین ترین و عمیق ترین قسمت خواب هم دقیقا مربوط به زمان خنک های اول صبح می شود و همین کار را سخت تر می کند. اما از شما می خواهم مزاحمت ها و مسائلی که ممکن است در ساعت مثلا ۶ صبح تجربه کنید را بررسی کنید.

نه تنها تمام خانواده شما بلکه حدودا تمام دوستان و همکاران شما همه در خواب هستند و مزاحمت از بیرون کاملا صفر است. چون نیاز خواب برطرف شده هم جسم تان سرحال است هم ذهن تان. هیچ پرونده باز از قبلی هم ندارید که فکر شما را مشغول کرده باشد. خودتان هستید و خودتان!

همین حس جدا بودن از ۹۷ درصد جامعه که در خواب هستند حس خوب و انگیزه شما را برای ادامه مسیر هر روز بیشتر از قبل تقویت می کند. امیدوارم شما هم مثل من این گزینه لذت بخش را انتخاب کنید و سحرخیز شوید تا با انجام عادت های خوب کامروایی را بیشتر از هرحالت دیگری تجربه کنید.

لیست عادت های خوب

می خواهم برای شما از این لیست بینظیر پرده برداری کنم اما قبل از آن خواهش ویژه ای از شما دارم. تقاضا می کنم به خاطر خودتان هم که شده، با بزرگ برداشتن سنگ روند عادت سازی تان را خراب نکنید. همه ما در زندگی به نوعی درگیر کامل گرایی هستیم و این موضوع در عادت سازی هم صدق می کند. تا صحبت از مطالعه می شود، برای ساخت این عادت در اولین مطالعه ۱۰۰ صفحه مطالعه می کنیم. برای ساخت عادت به ورزش، روزی اول ۵ کیلومتر را به زحمت خیلی زیاد می دویم. در هرچیزی در شروع زیاده روی می کنیم و شورش را در می آوریم و عادت سازی در همان شروع متوقف می شود. شما باید بدانید که نحوه دقیق و درست عادت سازی با ریز کردن موضوعی که قصد پیاده کردن آن را دارید عملی می شود، و در واقع لازمه ی به ثمر رسیدن فرآیند عادت سازی ریز کردن سنگ بزرگ است.

خیلی کوچک و ساده شروع کنید و لذت انجام دادن را از بین نبرید. جایی انجام عادت را رها کنید که ذوق انجام دادن دوباره آن از بین نرود.  این راز پایداری این عادت های خوب در زندگی شماست.

من چند نمونه از عادت های خوب که در زندگی روزمره می تواند کاربردی و مفید باشد را برای شما نام می برم:

  • عادت به جمله های تاکیدی
  • عادت به سکوت و دعا
  • عادت به تجسم کردن
  • عادت به ورزش و داشتن تحرک
  • عادت به مطالعه
  • عادت به نوشتن
  • و عاداتی ساده از این قبیل

می

به نظر شما دیگر چه عاداتی وجود دارد که مفید است و می تواند در زندگی روزمره ما نقش مهمی را ایفا کند؟

خروج از نسخه موبایل