نماد سایت سید علی احمدی

عامل موفقیت در زندگی

فرمول موفقیت

بسیار ارزشمند است که به دنبال فرمول موفقیت در زندگی خود هستید. امروز دقیقا ۸ سال از روزی که من اولین بار با این مفاهیم آشنا شدم می گذرد؛ و در طی این سال ها هم خیلی تلاش کردم که عامل موفقیت اصلی را شناسایی و در زندگی پیاده سازی کنم. در حال حاضر بعد از گذشت این دوران و کشف این مفاهیم تصور اینکه فقط یک مورد عامل موفقیت داشته باشیم برای من تصور فانتزی و خنده‌داری است. موفقیت تنها به یک عامل وابسته نیست؛ وعوامل زیادی در رسیدن به آن ایفای نقش دارد، و این مجموعه عوامل موفقیت را خلق می کنند. همراه من باشید تا در این مقاله برخی از مهم ترین آنها را باهم بررسی کنیم.

مسئولیت تمام و کمال زندگی را به عهده بگیرید!

یکی از متداول‌ترین افسانه‌ها خصوصا بین دخترخانم‌های عزیز این است که کسی از راه خواهد رسید و شادی دائمی و روابط شاد و اوقات فراغت بسیار مهیج را برای ما رقم خواهد زد. یا در بین آقایان عادت کرده ایم علت وقایع ناخوشایند زندگی را به چیزی خارج از خودمان نسبت بدهیم. در کل ما هرچیز و یا هرکسی که بتوانیم برچسب مقصر بودن روی آن بزنیم مقصر می دانیم جز خودمان! هیچ وقت خودمان را نمیبینیم؛ و باور نداریم که مشکل واقعی خودمان هستیم.

مسئولیت زندگی

داستان ما شبیه مردی است که زیر نور چراغ برقی زانو زده بود و به دنبال وسیله ای میگشت. رهگذری با هدف کمک کردن به او ملحق شد تا به دنبال گمشده او بگردند. رهگذر بعد از یک ساعت گشتن به آن مرد گفت: « همه جا را گشتیم. مطمئنی همینجا گمش کردی؟ » مرد جواب داد: « نه در خانه آن را گم کردم. زیر این تیر نور بیشتری داشت ترجیح دادم اینجا را بگردم.»

آیا وقت آن نرسیده به داخل خانه برگردی و دلیل شکست ها و نرسیدن ها را در داخل جستجو کنی؟ این فقط شما هستید که در قبال زندگی تان مسئولید. یادتان باشد دولت، رئیس، مشتری، دلار، آب و هوا یا همسرو … به هیچ کدام نباید در راه رسیدن به نتایج دلخواه تکیه کنید. مسئولیت تمام و کمال زندگی به عهده شماست.

اشاره

هر زمانی که انگشت به سمت عاملی جز خودتان در زندگی برای پیدا کردن مسئول و مقصر می برید، سه انگشت مستقیما به شما اشاره می کند. یعنی شما بیشتر از هر عامل بیرونی در مسائل زندگیتان دخیل هستید. پس اگر می خواهید زندگی رویایی خودتان را خلق کنید، باید مسؤلیت ۱۰۰% زندگی خود را به عهده بگیرید. این یعنی همه بهانه ها و داستان هایی که از قربانی شدن تان برای بقیه تعریف می کنید را داخل زباله بیاندازید. یکبار برای همیشه از فرار از گذشته و بار مسؤلیت های آن بپرهیزید، همه ی گذشته ای که برایتان اتفاق افتاده هرچقدر تلخ، عذاب آور و غیر منطقی را بپذیرید؛ و بعد از قبول آنها و حل کردن آنها درون خودتان برای همیشه آنها را به دست فراموشی بسپارید؛ و همه ی این دلایل که چرا تا به الان به موفقیت نرسیده اید را کنار بگذارید. گذشته گذشته است؛ پس شما نیز از آنها درون فکر و ذهن و دلتان بگذرید. مهم این است که بعد این فقط شما مسئولید ولا غیر.

من روی بعضی چیزها کنترل ندارم!

شما قرار نیست خالق تمام اتفاقات و رویدادهای زندگی باشید! در واقع نتایج از نوع واکنش شما به رویداد ها، و نحوه عملکردتان به دست می‌آید. تا به اینجا در برابر رویدادهای زندگی تان چگونه واکنش نشان داده اید؟ یک دیدگاه این است که آن موضوع خاص یا اتفاق را بابت نتیجه نگرفتن مقصر بدانیم. دیدگاه دیگر این است به راحتی عملکرد خود را نسبت به رویدادها تغییر دهید تا نتایج دلخواه خود را به دست بیاورید.

متاسفانه ما آنقدر به رفتارها و واکنش هایمان عادت کرده ایم که اصلا متوجه نیستیم می توانیم رفتارمان را تغییر دهیم. به قول جک کنفیلد استاد بزرگ موفقیت ما در واکنش های شرطی خود فرو رفته ایم. این موضوع یعنی ما در واقع دسته ای بازتاب شرطی هستیم که خارج از کنترل و نظارت ما عمل می کنند. برای کنترل واکنش هایتان لازم است کنترل مجدد افکار و رفتارهای روزانه خود را به دست بگیرید و به صورت ارادی درآید.

با اولین عامل موفقیت آشنا شدیم. الان وقت عملیاتی کردن آن در زندگی تان است. قبل ازینکه به ادامه مطالعه بپردازید قلم و کاغذ بردارید و در این مورد به خودتان تعهد بدهید که دیگر تمام مسئولیت زندگی تان را به عهده خواهید گرفت، و به گفته استفان کاوی روی نقطه عاملیت خود خواهید ایستاد. تاریخ و امضا را فراموش نکنید؛ وتعهداتتان را و در کاغذ ارزشمندی  ثبت کنید، نه در پشت بلیط و دفترچه یادداشت و …. چرا که ارزش قائل شدن به تعهداتتان موضوعی بسیار مهم است، پس آن را جدی بگیرید.

خروج از نسخه موبایل