نماد سایت سید علی احمدی

چگونه تغییر کنیم – یک برنامه جامع و کاربردی برای تغییر کردن

روش تغییر کردن

تغییر کردن اصلا کار ساده‌ای نیست! تو از پس تغییر برنمیای! توبه گرگ مرگه! همه این تیپ جمله ها نشان از عدم آگهی درست به روند تغییر کردن شخصیت و باورهای ماست. اگر این جمله ها را در جواب سوال چطور تغییر کنیم شنیده اید نشان می دهد برای تغییر و تحول سراغ آدم درستی نرفته اید. احتمال می دهم که یک سری تکنیک و ترفند هم در خصوص تغییر به شما توصیه شده و یا مطالعه کرده اید و حتی با استفاده از آن ها عم نتیجه نگرفته‌اید. در این مقاله خبری از این تکنیک ها و ترفندها نیست. اگر به دنبال راه‌حل ریشه ای هستید به خواندن ادامه بدهید و اگر صرفا به دنبال یک سری راهکار و تکنیک سطحی و موضعی هستید من اصلا خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد نمی کنم.

اگر می خواهید تغییر کنید باید اساس و منطق پشت فکرکردن را یاد بگیرید و در این مقاله من تغییر کردن را با بررسی مغز برای شما توضیح خواهم داد. اگر تصمیم به ادامه مطالعه گرفتید به شما تبریک می‌گویم چون اتفاقات فوق‌العاده ای در انتظار شماست.

چرا تغییر کردن این‌قدر سخته

اول جواب این سوال را باهم بررسی کنیم تا تکلیف یک سری چیزها برای شما روشن شود! حتما برای شما هم پیش آمده که سخت درگیر حل معمایی بوده باشید و از پس حل آن برنیایید و به محض فهمیدن جواب با خود بگویید: ” عه راست میگی چقدر آسون بوده! ” دقیقا تغییر کردن هم از همین مقوله هاست.

تا زمانی که به صورت علمی و درست به دنبال تغییر کردن نرویم در پیچ و خم جاده تغییر خیلی کلافه می‌شویم و زود جا می زنیم. در تصوراتمان هم از تغییر کردن یک غول بزرگ میسازیم که نمی‌شود شکستش داد. اما بعد از خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که به آن سختی و فلاکتی که تا امروز تجربه کرده اید نیست و فرمول دارد و شما تا به امروز از این فرمول بی خبر بوده اید.

می دانم منتظر شنیدن فرمول تغییر هستید ولی قبل از یاد گرفتن آن باید مرکز کنترل این تغییرات را به شما معرفی کنم.

[title style=”center” text=”مغز – اتاق فرمان تغییر در بدن” tag_name=”h2″ margin_bottom=”-2px”]

یکی از اصلی ترین دلایل شکست های ما در تغییر کردن ، عدم شناخت درست ما از مغزمان است. مجوز هر تغییری در بدن و زندگی ما باید توسط اتاق فرمان تایید شود و هیچ تغییری بدون مجوز امکان پذیر نیست. واقعا از مغزمان که ۹۹٫۹۹۹۹ درصد زندگی ما را از جمله نفس کشیدن، حرف زدن، خوردن، خوابیدن، خواندن و هرچیزی که فکرش را بکنید کنترل می کند چقدر اطلاعات داریم؟ یا بهتر بپرسم اصلا اطلاعاتی داریم؟

” چون نمی شناسیم، نمی توانیم! ” جمله ای که اگر در یکی از کارگاه ها یا سمینارهای من در خصوص تغییر بوده باشید چندین بار از من شنیده اید. تغییر هم جزیی از این ۹۹ درصد است و اگر می خواهید از پس تغییر بربیایید باید با اتاق فرمان زندگی تان هماهنگ کرده باشید. در غیر این صورت به هیچ عنوان اجازه تغییر به هیچ کس نخواهد داد. حالا که متوجه اهمیت شناخت مغز شدید به سراغ شناخت مکانیزم های آن برویم.

مکانیزم مغز

تا اینجا به عدم شناخت مغز به عنوان یکی از اصلی ترین دلایل شکست در تغییر پی بردید و اگر می‌خواهید دیگر این دلیل جلوی موفقیت شما در تغییر کردن را بگیرد ازین جای این مقاله به بعد را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

مکانیزم مغز ما در حالت عادی بیشتر از دو حالت نیست :

  1. خلبان خودکار
  2. ترمز دستی

تمام عملکرد مغز در همین دو عملکرد خلاصه می شود. باور کنید! همراه من باشید تا دقیق تر به شما توضیح دهم.

مغز در حالت خلبان خودکار

اولین وظیفه مغز هر انسان، کنترل میزان مصرف انرژی و صرفه جویی در آن به منظور حفظ بقاست. این وظیفه از مغز اجداد عزیزمان انسان های اولیه به ما به ارث رسیده است. خب در زمان باستان منابع تامین انرژی به شدت وفور امروز نبوده!

پس مغز ما تمام تلاش و برنامه ریزی های لازم را انجام می دهد که شرایط را دقیقا به همان گونه که هست حفظ کند. چون این بهینه ترین حالت ممکن مصرف انرژی است. انتخاب دقیقا همان رفتارها، همان پوشش، همان رستوران، همان دوستان و همان شرایط روزمرگی که از قبل بوده است. دلیل علاقه به خواب را متوجه شدید؟

حالا هرچیزی، مجددا تاکید می کنم، هرچیزی بخواهد برخلاف روند و خواسته خلبان خودکار مغز ما عمل کند چه می شود؟ مکانیزم دوم فعال می شود!

ترمز دستی مغز

ترمز دستی اولین مکانیزم دفاعی خلبان خودکار برای برگرداندن شرایط به حالت قبل است. روزی را که بعد از مدت ها به علت اضافه وزن یا ضعیف شدن بدن تان تصمیم گرفتید به باشگاه بروید را به یاد بیاورید! چه اتفاقاتی افتاد؟ احتمالا یادتان افتاد که لباس مناسب ندارید، یا خسته اید، یا آن روز غذا کم خورده اید و ضعف دارید یا کارهایی بخاطرتان آمد که چندوقت بود که هی امروز را فردا می کردید تا انجام‌شان بدهید ولی در همان لحظه اهمیت شان را متوجه شدید و … میدانم خنده دار است. من هم تجربه کرده ام و این قسمت را در مرور خاطرتان با خنده نوشتم.

خنده دار یا تلخ عین واقعیت است! این مکانیزم ترمز دستی است که بزرگترین مانع من و شما در تغییر می شود. الان لحظه بسیار لذت بخشی است، شما دلیل تمام راه های تا نیمه رفته تان را متوجه شدید. اگر دوست دارید از این مکانیزم های دفاعی بیشتر بدانید خرید دوره صوتی انضباط شخصی را به شما پیشنهاد میکنم.

خرید محصول انضباط شخصی

فرمول تغییر

دانستن همین موضوع و شناخت مکانیزم مغز و در اصطلاح خودآگاهی نصف راه حل است و شما تا همین جای کار پیشرفت بزرگی را در زندگی تان تجربه خواهید کرد. ما می توانیم صحبت در خصوص عملکرد مغز و مکانیزم های دفاعی و دلایل شکست شما در تغییر کردن را ساعت ها و روزها ادامه دهیم ولی همین نگاه گذشته‌نگر یکی از آفت های تغییر در شما خواهد بود و به همین دلیل می خواهم یک فن استاد و فرمولی حیاتی برای تغییر به شما معرفی کنم تا بلافاصله برنامه تغییر خود را تنظیم کنید و رشد در زندگی تان را از همین لحظه تجربه کنید. شرط نتیجه بخش بودن این فرمول اعتماد بی چون چرای شما برای یک هفته به من است. یک هفته با این فرمول جلو بروید و اگر نتیجه بخش بود در قالب دیدگاه برای دیگر دوستان بنویسید تا قوت قلب بقیه شود.

قانون ۵ ثانیه

فرمول تغییر شما بر اساس قانون ۵ ثانیه برنامه ریزی شود. قانون ۵ ثانبه به چه معنی است؟

” قانون ۵ ثانیه به این معنی است که مغز شما فقط و فقط ۵ ثانیه زمان نیاز دارد تا با استفاده از مکانیزم های دفاعی اش شما را منصرف کند. “

اگر بیشتر از ۵ ثانیه برای اقدام کردن معطل کنید قطعا مغز شما، شما را از انجام کاری که مدنظر دارید انجام بدهید یا ندهید، منصرف خواهد کرد. به محض خطور یک فکر در راستای تغییرتان از ۵ تا ۱ به صورت معکوس بشمرید و به محض رسیدن به ۱ اقدام کنید. چند مثال برای شما می زنم که دقیقا متوجه منظورم بشوید.

چند مثال از قانون ۵ ثانیه

۱- من مشکل دیر بیدار شدن از خواب را دارم! حتی با اینکه ۱۰ تا آلارم ست می کنم ولی صبح خواب میمونم! چیکار کنم؟

اولین نکته ای که شما باید بدانید این است که شما بیدار می شوید و می خوابید. در واقع مشکل شما دوباره خوابیدن است. پس ما باید با هم دوباره خوابیدن شما را کنترل کنیم. مورد اول شب قبل از خواب با خودتان صحبت کنید و با خودتان قرار بگذارید که صبح سر فلان ساعت بیدار شوید ( اگر دوره انضباط شخصی را خریداری کنید متوجه دلیل این موضوع خواهید شد ) موضوع دوم به محض اینکه چشم‌تان از خواب بیدار شد قبل ازینکه به چیزی فکر کنید از ۵ تا ۱ معکوس بشمارید و از رختخواب جدا شوید. موضوع سوم یک لیوان آب کنار تختان بگذارید و لحظه ای که از رختخواب جدا شدید آب را بنوشید. با همین سه اقدام احتمال دوباره خوابیدن شما حدودا صفر می‌شود. به جمع سحرخیزان خوش‌آمدید.

۲- من مشکل اضافه وزن دارم و هربار که ثبت نام میکنم باشگاه نصفه نیمه میمونه و نتیجه نمی‌گیرم. چیکار کنم؟

باشگاه یک تغییر غیر منتظره و کاملا خارج از برنامه است و باید برای خلبان خودکار این تغییر را دلپذیر کنید. لباس و کفش قشنگی برای باشگاه بخرید. در باشگاهی که با حضور در آن حس خوبی میگیرید ثبت نام کنید. باشگاه نباید از منزل با محل کارتان فاصله زیادی داشته باشد. یکی از دوستان صمیمی خود را که خاطرات خوب زیاد دارید با خودتان همراه کنید.

همه این ها دلیل های کوچکی هستند که لجبازی خلبان خودکار مغز شما را کمتر می کند. اگر صبح ها باشگاه می روید از شب قبل ساک تان را آماده کنید. اگر عصر می روید صبح ساک تان را ببندین! برای زمان باشگاه تان روی گوشی آلارم ست کنید و در لحظه ای که زمان باشگاه تان فرا رسید، قبل ازینکه هیچ فکر پلیدی به ذهن تان خطور کند از ۵ تا ۱ معکوس بشمارید و بلافاصله وسایل را بردارید و عازم باشگاه شوید.

مثال های کاربرد این قانون بسیار زیاد است و سعی می کنم به مرور مثال های این نوشته را برای شما عزیزان به روز رسانی کنم.

قدر این قانون خانم مل رابینز و معجزه ۵ ثانیه را بدانید و حتما من را در جریان روند پیشروی تغییراتتان بگذارید و اگر می خواهید که یک بار برای همیشه به روند کنترل کردن عادت ها مسلط شوید، پیشنهاد می کنم همین الان سمینار آموزشی فرمول تغییر عادت ها را خریداری کنید.

خروج از نسخه موبایل