نماد سایت سید علی احمدی

مفهوم سطح بالا در بوم ناب

مفهوم سطح بالا یا بهتر است بگوییم مدل سطح بالا در بوم ناب، زیر باکس ارزش پیشنهادی یکتا قرار دارد. این قسمت هوشمندی اش موریا را در طراحی این بوم نشان می دهد، به این نیت که کار من و شما را در پرزنت و گسترش ایده تان ساده تر کند. اش این قسمت را از کارگردانان هالیوود الگو گرفته است. استفاده از مفهوم سطح بالا به این معنی است که با استفاده از الگو و بیزینس مدل کسب و کارهای معروف، استارتاپ خودتان را معرفی کنید. وقتی این قسمت از لین کنوس شما کامل شود خیلی راحت و بی دردسر می توانید استارت آپ تان را معرفی کنید. اجازه بدهید این مفهوم را با چند مثال برای شما توضیح دهم.

مثال هایی از مفهوم سطح بالا

تصور کنید به دنبال ایجاد رسانه ویدیویی آنلاین ویژه کسب و کارها هستید. معروف ترین رسانه ویدیویی ایرانی کدام است؟ آپارات. مفهوم سطح بالا استارت آپ شما می شود:  آپارات برای کسب و کارها!

اگر بخواهید یک برنامه تخلیلی در خصوص کسب و کارهای در فضاهای مختلف بروید و کارشناس دعوت کنید و نظرسنجی کنید و … نزدیک ترین مثال یا الگوی غیر کسب و کاری تان چیست؟ از نظر من برنامه نود. پس مفهوم سطح بالای برنامه من می شود: برنامه نود برای کسب و کارها.

 به نظر شما اگر بخواهیم برای حمل و نقل و جابجایی افرادی که دوست دارند با حیوانات خانگی شان سفر کنند یا مسئولیت کارهای این حیوانات را به شما بدهند، مفهوم سطح بالایی تعریف کنیم به سراغ کدام استارتاپ برویم؟ مثلا اسنپ برای حیوانات خانگی.

امیدوارم این مثال ها برای جا انداختن این موصوع برای شما کافی بوده باشد و خیلی خوشحال می شوم که مثال های دیگری را شما با من به اشتراک بگذارید. بگذارید به عنوان آخرین نکته اشاره سریعی به نکته ای که اش موریا در بلاگ خود تاکید می کند داشته باشیم.

شما نباید در بوم ناب ارزش پیشنهادی یکتا (UVP) و مفهوم‌سطح‌بالا را اشتباه بگیرید و یا بخواهید جای هم استفاده شان کنید. خصوصا استفاده از مفهوم سطح بالا در لندینگ پیج معرفی بیزینس تان اصلا توصیه نمی شود چرا که مشتری شما را گیج می کند. زمانی که می خواهید ایده تان را خیلی سریع پیچ کنید و ارائه دهید می توانید خودتان در کلام تان از High Level Concept استفاده کنید.


منبع :

خروج از نسخه موبایل