نماد سایت سید علی احمدی

موفقیت چیست؟ موفق کیست؟

موفقیت چیست

معنای موفقیت در شلوغی ها زندگی ما گم شده است. رسیدن به شادی و حال خوب موفقیت نیست! خریدن گوشی یا ماشین آخرین مدل موفقیت نیست! این ها شادی های زودگذری هستند که باید در زندگی تجربه کنیم ولی جواب سوال موفقیت چیست نیستند.

نمی توانید آنچه را که درست تعریف نکرده اید به دست بیاورید

مسئله بیشتر افرادی که می خواهد موفق باشند این نیست که نمی توانند به موفقیت دست پیدا کنند. اشکال اصلی این است که موفقیت را به درستی درک نمی کنند. مالتبی باب کوک جمله قشنگی دارد :

یکی از رایج ترین اشتباهات و در عین حال یکی از گران ترین آن ها این است که فکر کنیم موفقیت فقط مخصوص نوابغ است. جادویی در کار است و همه نمی توانند به موفقیت برسند.

برداشت های عمومی از موفقیت

موفقیت چیست؟ چگونه به نظر می رسد؟ اغلب مردم تصویر مبهمی از موفق بودن دارند و موفق بودن را این صورت تعریف می کنند:

ثروت بیل گیتس
بدن آرنولد شوارتزنگر
هوش آلبرت انیشتین
توانایی ورزشی مایکل جردن
هوش مالی وارن بافت
محبوبیت گاندی
قدرت تخیل والت دیزنی
چهره تام کروز
بدن جنیفر لوپز
و دل مادر ترزا

این ها بی معنی هستند. همه ما موفقیت را در شباهت داشتن به برخی از افارد دیگر جستجو می کنیم و البته اصلا ممکن نیست دقیقا حتی یکی از آن ها بشویم. ازین موضوع مهم تر این است که اصلا نیاید همچین انتظاری داشته باشیم. اگر بخواهید یکی از این افراد بشوید موفق نخواهید شد. شما تقلید بدی از آن ها خواهید شد. مثل این افرادی که پول های هنگفتی هزینه می کنند تا شبیه به آدم های معروف شوند. با این تصور از موفقیت حتی فرصت تبدیل شدن به همچنین آدمی را از دست خواهید داد.

تصویر درست از موفقیت

برای موفق شدن چه باید بکنم؟ شما به دو چیز احتیاج دارید :

  1. تصویر درست از موفقیت
  2. تجهیز کردن ذهن تان به اصولی که برای دستیابی به موفقیت نیاز دارید

تصویر موفقیت برای هیچ دو نفری در جهان یکی نیست. چون ما حتی اگر دوقلو باشیم در شرایط کاملا منحصربفرد رشد کرده ایم. اما فرآیند موفق شدن برای همه ما یکسان است. یعنی اصول موفقیت از فردی به فرد دیگر هیچ تغییری نمی کند.

با بررسی تعریف موفقیت از زبان موفق ترین انسان های جهان، نعریف کلی موفقیت را به این شکل می توان بیان کرد:

موفقیت یعنی :
بدانید در زندگی چه می خواهید و به دنبال چه هدفی هستید،
به حداکثر توانمندی های موثر در زندگی تان دست پیدا کنید،
و بذرهایی کشف کنید که به دیگران فایده برساند.

دقیقا مثل یک قطار پر قدرت که به روی ریل درستی در حال حرکت باشد. اگر ریل درست باشد، قطار بی سوخت مساوی است با شکست. قطار بدون ریل نیز به مقصد نمی رسد. قطار با ریل به سمت مقصد اشتباه نیز شکست تلقی می شود.

موفقیت یک سفر است نه یک مقصد

با توجه به این تعریف متوجه می شوید که موفقیت یک سفر است و یک مقصد نیست. بدون توجه به اینکه چندسال عمر می کنید، بدون توجه به اینکه تصمیم گرفته اید در کجا زندگی کنید و یا مشغول به چه کاری باشید. وقتی تصویر ما از موفقیت یک سفر باشد هرگز نمی خواهید که به مقصد و نقطه ای پر از ابهام برسید و هرگز خود را در موقعیتی نمی یابید که به خواسته خود رسیده باشید.

با علم به سفر در مسیر موفق شدن شما می توانید همین امروز تبدیل به یک فرد موفق شوید. درست در لحظه ای که برای یافتن هدف خود اقدامی  انجام دهید. درست در لحظه ای که رشد می کنید تا به حداکثر توانمندی های خود برسید و به دیگران کمک کنید. درست در همین لحظه تبدیل به یک فرد موفق می شوید و نقطه ای که در ذهن تان تصویر کرده بودید، اصلا مهم نیست.

بیاید باهم اجزا این تعریف را جزئی تر بررسی کنیم.

هدف و مقصود خود را بشناسید

من با تموم وجود معتقدم خداوند هرکسی به دلیلی آفریده است. به این گفته دکتر ویکتور فرانکل، روان شناس معروف، دقت کنید:

هرکس در زندگی ماموریتی دارد.
هرکس باید هدفی را جستجو کند که به موفقیت برسد.
بنابراین هرکس وظیفه ای منحصربفرد دارد که باید آن را به انجام برساند.

شادی و رضایت ما در زندگی در گرو شناسایی رسالت ماست. اگر برای شناخت هدف و مقصودتان تلاش نکنید در تمام عمرتان کارهای اشتباه زیادی مرتکب خواهید شد. رسالت در زندگی در حکم قطب نما عمل می کند و هیچ چیزی نمی تواند جای شناختن هدف و مقصد شما را بگیرد.

راه های شناسایی مقصود و رسالت در زندگی

۱ . دنبال چه می گردم ؟

همه ما آرزوهایی قدرتمند در دلمان داریم. آرزوهایی که در عمیق ترین احساسات و افکار ما ریشه کرده و در بیشتر تنهایی ها سراغ مان می آید. شاید این آرزو از کودکی همراه شماست. البته بعضی ها هنوز در تلاش اند تا این آرزو را پیدا کنند. در هر صورت تنها کار شما باید این باشد که آن را پیدا کنید. این آرزو ستاره قطبی شما در زندگی است و به تمام تلاش های شما جهت خواهد داد.

۲ . چرا خلق شدم ؟

همه ما انسان ها متفاوت هستیم. هیچ کس در تمام دنیا حتی برادر یا خواهر دو قلوی ما استعداد، پس زمینه یا آینده ما را ندارد. به همین دلیل اشتباه است بخواهید تبدیل به کسی شوید که نیستید. منحصربفردترین ویژگی شما خود شخص خودتان هستید. قطعا این حجم از تفاوت در زندگی بی دلیل نیست. نقش خود را در این زندگی پیدا کنید و در این نقش بهترین خودتان باشید.

۳ . توانمندی های منحصربفرد

در ادامه صحبت قبلی تمام شرایط و ویژگی های شما منحصر به شخص شماست و در کل دنیا هیچ نمونه دیگری ندارد. به مسیری که از گذشته تا به امروز طی کرده اید فکر کنید. به تمام فرصت هایی که در جهان منحصرا برای شماست. اگر قدرت دیدن این حجم از تفاوت ها را داشته باشید و به صدای قلب تان و خواسته ای که دارد توجه کنید، تا پیدا کردن رسالت تان در زندگی چند قدم بیشتر فاصله ندارید. مساله اصلی اینجاست که به این ویژگی های متفاوت باور دارید یا نه؟!

اگر باور ندارید که منحصربفرد هستید و از توانمندی های بالقوه ای برخوردارید هیچ وقت تلاش برای بالفعل کردن این توانایی ها تلاش نمی کنید و اگر تلاش نکنید موفقیت برای شما تا ابد یک رویا باقی خواهد ماند.

کی شروع کنم ؟

یک عده افسار زندگی و انتخاب هایشان را به دیگران سپرده اند تا هرروز به جای آنها تصمیم بگیرند و بگویند این کارها را انجام بده و هیچ تلاش و میلی برای پیدا کردن هدف و رسالت شان در زندگی ندارند.

یک عده دیگر هدف و رسالت شان پیدا کرده اند ولی منتظر یک منجی هستند تا بیاید و یک تکانی به زندگی آن ها بدهد. گویی باید یک کارت دعوت پر رنگ و لعاب برای تلاش به دست شان برسد تا شروع کنند. این افراد معمولا دست روی دست می گذارند و منتظر هستند و هیچ وقت حرکت نمی کنند!

جواب کی شروع کنم برای شما که رسالت خود را پیدا کرده اید همین حالاست. همین الان! تا دیر نشده دست به کار شوید و یک قدم به سمت موفقیت بردارید.

چطور از توانمندی هایی که دارم برای رسیدن به موفقیت استفاده کنم

۱ – روی یک هدف اصلی متمرکز شوید.

این اصل مدیریتی را فراموش نکنید: داشتن بیشتر از ۳ هدف مساوی است با هدف نداشتن! این توهم زندگی مدرن است که می توانید چند ده هدف را همزمان دنبال کنید. یک هدف انتخاب کنید و برای یک هدف بجنگید و در مسیر رسیدن به هدف تان موفقیت انتظار شما را می کشد.

۲ – همیشه حواستان به رشد و توسعه بهبود فردی تان باشد.

موفقیت و یادگیری در کنار هم تعریف و معنی می شوند. چرا؟ چون برای رسیدن به چیزی که تا الان نداشته اید باید تبدیل به کسی شوید که تا به الان نبوده اید. تبدیل شدن به انسان دیگر بدون آموزش و رشد فردی غیر ممکن است. پیشنهاد می کنم این فایل های رایگان توسعه فردی را دانلود و استفاده کنید.

۳ – گذشته را فراموش کنید.

تصمیمات گذشته شما، شما را به سطح زندگی الانتان رسانده و تصمیمات امروز شما، فردای شما را خواهد ساخت. خودتان را گول نزنید! گذشته شما هیچ ارتباطی به آینده شما ندارد و گرفتار سندروم آینه عقب نشوید.

۴ – فقط روی آینده متمرکز شوید.

با فکر و نشخوار ذهنی گذشته هیچ چیز قابل تغییری نیست. فقط زمان ارزشمند ماست که به بطالت می رود. آینده ساختنی است و با هر فکر و تصمیم امروز می توان زندگی تان در آینده را دگرگون کنید.

بذرهایی کشف کنید که به دیگران فایده برساند

جان کلام این نوشته همین یک جمله است: برای رسیدن به موفقیت بذرهایی کشف کنید که به دیگران فایده برساند! موفق شدن به مانند تولید عسل است. شاید مردم عادی هدف اصلی زندگی زنبور عسل را تولید عسل بدانند ولی انسان های آگاه می دانند که جایگاه والای زنبور عسل به خاطر گرده افشانی گل هاست. در مسیر رسیدن به موفقیت باید به مانند زنبورعسل باشیم.

از مزه موفقیتی که در آن فایده ای برای دیگران نباشد، لذت نخواهید برد و بالعکس با چشیدن مزه موفقیت با خیر رساندن به دیگران، اعتیاد به دوباره و دوباره چشیدن آن پیدا می کنید و شوق و ذوق تان برای ادامه مسیر بیشتر و بیشتر می شود.

برای فایده رساندن به دیگران برنامه ریزی کنید

در هدف گذاری به روش ان ال پی پیشنهاد بسیار جالبی می دهند. به ازای رسیدن به هر هدف به یکی از عزیزان تان کادو بدهید. به این معنی که اگر قرار است گوشی جدید بخرید یا سمت شغلی تان را عوض کنید، در کنار هدف تان کادویی که بخاطر رسیدن به هدف تان به همسرتان خواهید داد را مشخص کنید. ایده بسیار زیبا و دلنشینی نیست؟

خروج از نسخه موبایل