نماد سایت سید علی احمدی

هفت ویژگی کارآفرین موفق

امروزه اکثر مردم فکر می کنند لازمه ی یک کارآفرین موفق بودن تحصیلات بالا و داشتن شخصیت کامل است. جالب است بدانید برای اینکه یک کار آفرین موفق باشید نیازی نیست شما شخصیت برجسته و عالی و یا تحصیلات بالا در بهترین دانشگاه ها داشته باشید. در حقیقت، حتی بهتر است که عالی نباشید. کارآفرین های موفق اغلب دارای ” هوش بازاری و اقتصادی ” بالایی هستند تا ” هوش آکادمیک و کتابی “. موفقیت با نمره معدل شما در دبیرستان یا تعداد مدارکی که دارید، تعریف نمی شود. بر اساس جایی که در آن متولد شده‌اید یا اینکه پدر و مادرتان که بوده‌اند هم تعیین نمی شود. موفقیت فقط وابسته به شخصیت، نوع نگاه شما به زندگی و ذهنیت شماست. ویژگی های اصلی هر کارآفرین نیز بر اساس این موارد تعریف می شود. در این مقاله ما قصد داریم هفت ویژگی کارآفرین موفق را مورد بحث قرار دهیم.

بر اساس مطالعه اخیر کمپانی سی.سی.پی، بر اساس مدل شخصیتی MBTI مهم ترین و موثرترین خصلت شخصیتی کارآفرین ها، که در واقع تعیین کننده ویژگی هر کارآفرین است، مربوط به احساسات شهودی یا شمی ( INTUITION ) و ادراکی ( PERCEIVING ) بودن آن ها است. این تحقیق تایید این نکته است که موفقیت لزوما برای باهوش ترین ها اتفاق نمی افتد. موفقیت اغلب به سراغ کسانی می رود که فرصت ها را بهتر ببینند، بشناسند و از انها بهترین شکل استفاده کنند. فکر می کنید ملزومات شخصیتی کارآفرینی چیست؟

با ما همراه باشید تا در ادامه برخی از مهم ترین این ویژگی ها را با شما به اشتراک بگذاریم.

اولین ویژگی هر کارآفرین : عشق و علاقه

کارآفرین ها به خاطر پول در این بازی نقش آفرینی نمی کنند.  برگ برنده آنها در بازی انجام کاری است که عاشق آن هستند و اتفاقا پاداش این علاقه بی حد و حساب آن ها پول بسیار زیادی است که در نهایت به دست می آورند. شکل گرفتن یک کسب و کار نیازمند تلاش و زمان گذاری طاقت فرسایی است. این به این معنی است که تلاش و ساعات فعالیت یک کارآفرین باید با اختلاف بسیار بیشتری نسبت به یک کارمند باشد. اگر عاشق کاری که انجام می دهید، نباشید، از پس این حجم زیاد از فعالیت و کار فرسایشی برنخواهید آمد. کارآفرینان اغلب قبل از شروع هر اقدامی همه جوانب را می سنجند و علایق خود را در کنار آینده در اولویت قرار می دهند.

کارآفرین ها از انجام کارهای طاقت فرسا هراسی ندارند چون متمرکز و متعهد به هدف و ویژنی هستند، که برای خود تعیین کرده اند. آنها در مواجهه با چالش ها از مسیر خود پا پس نمی کشند. آنها با تکیه بر عشق و اشتیاق شان و با اسقامت فراوان از همه موانع عبور می کنند. ” من مطمئنم نیمی از چیزی که کارآفرین های موفق را از ناموفق و شکست خورده جدا می کند ، ثابت قدمی و استقامت آن ها است. ” اینها گفته های استیو جابز است در سخنرانی ای که در آموزشگاه اسمیت سونیان داشت.

دومین ویژگی هر کارآفرین انگیزه

کارآفرین ها وقف کسب و کارشان هستند. هیچ کارآفرینی متکی به مدیر، شریک یا همکار نیست که او را به سمت اهداف یا انجام کار سوق بدهد. بلعکس هر کارآفرین خودانگیخته است و همین مسئله از او شخصی محرک می سازد که او را به یکی از عوامل انگیزه دهنده به دیگران تبدیل می کند. سیمون سینک ( Simon Sinek ) در کتاب اخیر خود با نام ” رهبرها آخر می خورند – Leaders Eat Last ” می نویسد : اگر فعالیت و رفتار شما دیگران را برانگیخت تا بیشتر رویاپردازی کنند، بیشتر یاد بگیرند، بیشتر انجام بدهند و در کل بیشتر و بزرگتر بشوند، شما یک رهبر هستید. کارآفرینها می دانند چطور به اهدافشان برسند و  می توانند بقیه افراد را تحت تاثیر قرار دهند تا در مسیر تحقق اهدافشان به آنها ملحق شده و همراهی شان کنند. اهمیت  داشتن این ویژگی برای موفقیت یک کارآفرین بسیار زیاد است.

سومین ویژگی هر کارآفرین خوش بینی

وقتی در حال شروع استارتاپ خود هستید، ممکن است در ابتدا شرایط در وضعیتی سخت باشد و ادامه کار غیر ممکن به نظر برسد. ممکن است جوری به نظر برسد که این کسب و کار هیچ وقت از زمین برنخواهد خواست. باید بدانید که این تفکرات، افکار افراد معمولی است و باید بدانید که هیچ کارافرینی این گونه فکر نمی کند. آنها با خوش بینی به اینده نگاه می کنند و نگاه شان همیشه رو به جلو و مثبت است. جاناتان سویفت ( Jonathan Swift ) در مقاله خود اشاره به این موضوع دارد که ” ویژن هنر دیدن ناپیداهاست. ” هنر اصلی یک کارآفرین نمایاندن ویژن خود به دیگران است. تیم همراه یک کارآفرین، می دانند هدف چیست و چرا باید کارهایی که به آنها محول شده است را انجام دهند و اهمیت جایگاه شان در طی کردن مسیر موفقیت آن سازمان چیست.

خروج از نسخه موبایل