نماد سایت سید علی احمدی

چطور استخدام کنیم

چطور استخدام کنیم

جذب نیروی مناسب و قوی برای ادامه حیات همه کسب و کارها از اوجب واجبات است. اما متاسفانه کمتر مدیر یا صاحب کسب و کاری به استخدام به چشم سرمایه گذاری نگاه می کنند و همیشه به مانند یک بحران به خصوص در کسب و کارهای کوچک با این مقوله برخورد می شود و نتیجه کار همیشه نارضایتی از نیروی تازه نفس گروه است. اگر مدیر یا صاحب کسب و کار هستید به این سوال خوب فکر کنید که سود سرمایه گذاری در کدام بخش از صنعت به اندازه صود جذب یک نیروی قوی برای شماست؟

دلیل دیگر ضعف مدیران در استخدام که بارها و بارها در مشاوره هایم دیده ام، این باور اشتباه است که همه نیروها را می توان ساخت. اگر نیرویی که استخدام می کنید بیس شخصیتی و فنی قوی نداشته باشد، ساخت و پرورش مهارت های جدید برای شما طاقت فرسا خواهد بود.

پس بعد ازین دقیق ترین برنامه ریزی شما باید روی جذب و استخدام کردن یک نیروی قوی متمرکز باشد و در این مقاله تمام آنچه در خصوص جذب یک نیروی فوق العاده نیاز دارید را برای شما توضیح خواهم داد.

چه کسانی را استخدام کنیم

یکی از اصلی ترین ضعف های مدیران در جذب نیرو تلاش برای پیدا کردن بک نیروی همه کاره است. این موضوع از بی برنامگی در سازمان نشات می گیرد. به این معنی که ما به عنوان مدیر سازمان برای تعریف نقش ها و مستقل کردن آن ها از هم و ساختن دپارتمان های ضروری، هیچ زمانی نمی گذاریم. در نتیحه نیرویی که جذب می کنیم باید همه کاره باشد تا در سازمان جایی برای خود پیدا کند. اولین قدم ما قبل از استخدام تعریف نقش ها  و جایگاه ها و ساختن دپارتمان های مستقل از هم برای مدیریت هر چه بهتر مجموعه است.

جذب نیروی متخصص برگ برنده شما در ماراتن کسب و کارهای هم صنف خودتان خواهد بود.

چرا نیرو و کارمند خوب پیدا نمی شود

نکته بسیار مهمی که ما به عنوان مدیر یا صاحب کسب و کار به آن دقت نمی کنیم این است که هیچ نیروی خوبی الان بیکار نیست. در واقع نیروی خوب اصلا بیکار نمی ماند. ما کجا دنبال نیروی خوب می گردیم؟ بین بیکاران جامعه و آگهی دادن در کانال های استخدام نیروهای بیکار!

دقیقا برعکس تصور همه مدیران که در تلاش برای انتخاب نیروی خوب از بین متقاضی ها و افراد جویای کار هستند، این نیروی خوب است که محل کارش را انتخاب می کند. این کارمند متخصص است که انتخاب می کند در کدام کسب و کار و با کدام مدیر کار کند و در تمام مراحل استخدام این ما هستیم که باید به دنبال تلاش جذب نظر او باشیم.

پس اگر به دنبال جذب و استخدام یک نیروی متخصص قوی هستید بعد ازین باید یک فرآیند بازاریابی برای فرد مدنظرتان تدوین کنید و شرایط محیط کارتان از دکور گرفته تا ساعات کاری و حقوق و مزایا را جوری برنامه ریزی کنید که هر نیروی خوبی آرزو همکاری با تیم کاری شما را در دلش داشته باشد.

آگهی استخدام

تا اینجای کار متوجه شدید که ما باید در تلاش جلب توجه نیروهای خوب باشیم. حالا به فرمت آگهی هایی که هرروز از جلوی چشم تان می گذرد دقت کنید.

اگر شما به عنوان یک نیروی متخصص به دنبال جایگاه شغلی با شرایط بهتری باشید، کدام یک از این متن ها توجه شما را به خودش جلب خواهد کرد؟ آیا ممکن است که کسی که شما و تخصص شما را به خوبی بشناسد، این آکهی را برای شما ارسال کند؟

امیدوارم برای شما روشن شده باشد که چقدر کیفیت طراحی آکهی استخدام شما، در کیفیت نیرویی که جذب می کنید تاثیر دارد. در ادامه یکی از الگوهای بسیار مناسب و تاثیر گذار طراحی آگهی استخدام را خدمت شما معرفی می کنم.

الگوی طراحی آگهی استخدام

یک آگهی استخدام خوب از ۳ بخش تشکیل می شود:

  1. عنوان حرفه ای
  2. مزایای کار به همراه شما
  3. تعریف پیش شرط های استخدام

۱ – عنوان حرفه ای

در عنوان باید متمایز از بقیه باشید.عنوان های کلیشه ای آگهی را کنار بگذارید و به سراغ ویژگی های کسب و کار خودتان و ویژگی هایی که از نیروی متخصص خود انتظار دارید بروید تا جلب توجه کند.

باید کاری کنید که مردم در خصوص آگهی شما حرف بزنند و همین راز رسیدن خبر آگهی شما به گوش نیروی متخصص و قوی ایست که به دنبالش هستید.

۲ – مزایای کار به همراه شما

مجددا یادآوری می کنم که این نیروی متخصص و خوب مدیر و شرکتش را انتخاب می کند. باید در متن آگهی ازین افراد دلبری کنید تا امیدی برای حضور این افراد در مجموعه تان داشته باشید. پس باید بهترین مزایای فضای کارتان را معرفی کنید و خودتان را بفروشید.

۳ – گذاشتن پیش شرط های استخدام و فیلتر کردن

شرایطی که تا اینجای کار وصف کرده اید برای تمام مردم جذاب است و علاوه بر تعریف شرایط عمومی جذب این جایگاه مثل مدرک و سن و … باید با ترفندی نیروهای متخصص را فیلتر کنید. به این منظور باید چند کار عملی تعریف کنید و نیروها را به چالش بکشید، مثل :

حتما خواندن این درخواست ها استرس در دل شما انداخته است که تعداد افراد را کاهش می دهد و دافعه ایجاد می کند. ریشه این ترس در عدم شناخت درست مخاطب تان است. یک نیروی متخصص و قوی عاشق چشیدن چالش های مختلف کاری است و نیرویی که همین اول راه حال انجام کارهای مرتبط را نداشته باشد مطمئن باشید در طول همکاری هم این انگیزه را پیدا نخواهد کرد. پس به من اعتماد کنید و با ایجاد فیلتر درست به بهترین نیرویی که تا به امروز استخدام کرده اید، برسید.

کجا آگهی استخدام بدهم

از هر فضایی که فکر می کنید می تواند توجه کارمندان متخصص را به خود جلب کند استفاده کنید. تمام فضاها! در خصوص هیچ رسانه پیش داوری و قضاوت نکنید. در عین حال نتیجه رسانه هایی که در آن ها آگهی می کنید را اندازه گیری کنید تا در آگهی های بعدی هدفمند تر جلو بروید.

لیست رسانه های استخدام

لیست رسانه هایی که می توانید از آنها استفاده کنید:

لینکدین LinkedIn – شبکه اجتماعی با پتانسیل سرمایه گذاری بسیار بالا

در تمام شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام و … هم می توانید آگهی خود را منتشر کنید. یکی از رسانه هایی که بهترین نقطه تمرکز برای بازاریابی شرکت های B2B ( بیزینس با بیزینس ) و همین طور جذب نیروهای متخصص است، شبکه اجتماعی کاملا کسب و کاری LinkedIn ( لینکدین ) است. البته این روزها کیفیت پست ها به کیفیت سال های قبل نیست ولی همچنان خبر خوب برای من و شما به عنوان صاحب کسب و کار این است که در این شبکه اجتماعی خبری از تیترهای زرد و پست های آبکی نیست و با زمان گذاری در این فضا واقعا می شود یاد گرفت.

اگر از محیط کار، پروژه هایی که انجام می دهید، فضای راحتی که بین کارکنان تان حاکم است و موفقیت هایی که به دست می آورید، پست بگذارید و از قابلیت کاریابی لینکدین استفاده کنید. احتمال اینکه دیده شوید و توجه نیروهای متخصص را به خودتان جلب کنید خیلی بالا می رود.

آزمون و فرم استخدام

حتما فرم استخدام داشته باشید تا یک سری از اطلاعات را قبل از جلسه مصاحبه استخدام در دست داشته باشید. فرم ابزار بسیار خوبی برای آزمودن صداقت افراد جویای کار است. فرم استخدام تان ترجیحا کتبی باشد و از گرفتن اطلاعات بی مصرفی مثل شماره ملی و نام پدر و … که هیچ کاربردی در فرآیند استخدام و نظر من و شما ندارد صرف نظر کنید و در عوض سوالات کاربردی درستی بپرسید. مثل :

با پرسیدن این سوالات اولا دست خط شخص را مورد بررسی قرار می دهید، ثانیا با داشتن اطلاعات مکتوب از خود شخص و دوباره پرسیدن سوالات صداقت شخص را راستی آزمایی می کنید. دقیقا همان طور که از قدیم گفته اند: دروغ گو کم حافظه است!

نکته کنکوری :  حتما در فرم مصاحبه از شخص معرف بخواهید که مصاحبه شونده را در صورت تماس شما تایید کند. احتمالا با شخص تماس نمی گیرید ولی صرف داشتن دو اسم به عنوان معرف نیروی شما را  جم و جورتر خواهد کرد و اگر تماس بگیرید که از تاثیر این تماس متعجب می شوید.

مصاحبه استخدام

جا دارد دوباره برای شما مدیر یا صاحب کسب و کار محترم تکرار کنم که این نیروی متخصص است که باید شما را انتخاب یا به عبارتی استخدام کند. با مرور این پیش فرض متوجه می شوید که باید خساست را کنار بگذارید و یک مصاحبه با تشریفات خیلی دهن پر کن برگزار کنید. من اگر جای شما باشم حتی هدیه ای به رسم یادبود و ثبت کردن خودم در ذهن نیروی متخصص آماده می کنم. قرار است هدیه آن چنانی باشد. یک کارت پستال تشکر ارزشمند یا هرچیز دیگری که ارزش نگه داشتن داشته باشد.

با تدارک دیدن یک فضای مصاحبه ای بسیار گرم و صمیمی با پذیرایی مناسب نیمی از راه را رفته ایم. حالا به سراغ سوالاتی که برای جذب نیرو اهمیت دارند و باید پرسیده شوند، برویم.

سوالات استخدام

یکی از اشتباهات حسابی مدیرانی که با آن ها قرارداد مشاوره دارم، دقیقا در همین قسمت است. اگر سوالات شما هم برپایه فرضیه چینی و اگر فلان شود شما چه می کنید، است مصاحبه شما درست پیش نخواهد رفت. در جواب سوالاتی که با اگر آنگاه شروع می شوند، تمام ما انسان ها خیلی فانتزی و شیک فکر می کنیم و رفتار ما و با گفته های ما زمین تا آسمان تفاوت دارد.

جواب همه به سوال اگر عصبانی بشی چه می کنی چیست؟ سعی میکنم خونسردی خود را حفظ کنم و هیچ کاری انجام ندهم و طرف مقابل را آرام کنم و … شما با رضایت خاطر شخص را استخدام میکنید و یه روز صدای فحاشی که دفتر کارتان را پر کرد متوجه اشتباه خود در جلسه مصاحبه می شوید.

تمام سوالات شما باید کاملا گذشته محور باشد. بدین صورت که در محل کار قبلی عصبانی شدید؟ چه واکنشی نشان دادید؟ نتیجه چه شد؟ این سوالات بهترین منبع اصلی ارزیابی شما خواهد بود، چون بر پایه واقعیت و اطلاعات درست است.

به زودی لیست سوالاتی که بهتر است در جلسه مصاحبه بپرسید را در قالب نوشته دیگر به شما تقدیم می کنم.


خب دیگر فکر می کنم هیچ نکته دیگری در خصوص استخدام و استخدام کردن نمانده باشد که برای شما نگفته باشم. منتظر خبر جذب نیروهای متخصص و متعهد در مجموعه شما هستم. اگر طی کردن این روند سخت تان بود صفر تا صد استخدام نیروی خود را به ما بسپرید. برای اطلاع از شرایط همکاری با شماره ۰۹۱۰۴۷۲۸۴۵۵ تماس بگیرید تا همکاران من در آکادمی تغییر شما را راهنمایی کنند.

خروج از نسخه موبایل