نماد سایت سید علی احمدی

چطور مدیریت کنیم – چند راهکارهای مدیریتی ساده اما کلیدی

چطور مدیریت کنیم

مدیریت چیست؟

از بنیادی ترین سؤال ها در هر سازمان یا مجموعه نوپا و یا حتی سوال های رایج در بین مردم یا کارمندان این اس که مدیر کیست؟ مدیریت چیست؟ آیا مدیر همان رئیس می باشد یا همان رهبر؟ یا اینکه بین اینها تفاوت هایی وجود دارد؟ وظایف اصلی مدیر چیست و در طول مدیریت خود چه کارهایی در سازمان انجام می دهد؟ اینها از جمله سؤالالتی است که احتمالا در ذهن خیلی از شماها جریان دارد و در این متن من به برسسی این موضوع به طور گسترده برای شما می پردازم.

در رابطه با مدیریت تعرف های بسیار زیادی ارائه شده است، اما اگر بخواهیم یک تعریف جامع اما مختصر از مدیریت را برای شما شرح دهم؛ باید بگویم که که مدیریت هنر انجام دادن کار به وسیله ی دیگران و ایجاد هماهنگی دقیق و درست بین تمامی افراد و المان های یک مجموعه می باشد. در واقع مدیریت هنر برقراری ارتباطی درست و مؤثر است، چه بین افراد مجموعه با یکدیگر چه بین افراد با رهبر سازمان، وایجاد روابط درست بین مجموعه از وظایف اصلی مدیر یک مجموعه می باشد.

مدیریت علم است یا هنر؟

باید به شما بگوییم که مدیریت تلفیقی از علم و هنر است و این دو مورد دو فاکتور اساسی است که باید در روند سازمانی با هم و در کنار هم اجرا شوند. در واقع علم مدیریت همان یادگیری اصول و پایه های نحوه مدیریت و دانش آن است و هنر مدیریت بخش ایفای آن علم است.

مدیر فردی است که در قبال نحوه کار کردن افراد، رفتار سازمانی آنها، گرفتن تصمیمات درست سازمانی، هدایت درست و بر اساس اصول پایه تشکلات سازمانی؛ با توجه به این موارد می توان گفت مدیریت یک فرآیند دقیق بر پایه یک سری از فاکتورهای اساسی است.  

علم مدیریت

مدیریت ذاتی است یا اکتسابی؟

این سؤال از جمله مواردی بوده که متخصصان علوم مدیریتی بر سر دو راهی در آن قرار می گرفتند، برخی از آنها بر این عقیده بودند که مدیریت کاملا مسئله ای ذاتی است؛ باید در وجود هر شخص باشد و ارثی است. اما گروهی دیگر باور دارند که حتی اگر شخصی در وجود خود مهارت مدیریتی را نداشته باشد، تمامی آنها را می تواند از طریق محیط و به صورت کاملا اکتسابی فرا بگیرد. امروزه به یک تعادل و می شود گفت توافق بینابینی رسیده ایم که می توان گفت با وجود اینکه بخشی از مهارت های مدیریتی ذاتی است، و به فاکتورهایی همچون ارث، خانواده و غیره بستگی دارد اما بخش زیادی از آن اکتسابی است و با تمرین و ممارست ساخته می شود. ولی به طور کلی افرادی که به صورت ذاتی دارای مهارت و توانایی مدیریتی هستند نسبت به سایرین تقدم دارند، زیرایکسری از گفتارها و برخوردهای رفتاری متفاوتی نسبت به بقیه دارند و این دسته جزو ویژگی های مهم رهبری است که آنها در خود دارند و برخلاف باقی افراد چندان نیاز به تمرین و تلاش بیشتر برای یادگیری و اجرای آنها ندارند. به جز این موارد؛ گزینه های دیگری نیز هست که معمولا مربوط به خانواده و شیوه های تربیتی است افرادی که به طور ذاتی مهارت مدیریتی دارند، معمول عقبه ی خانوادگی آنها به همان شکل است و بخش اعظم رفتارهایشان را از خانواده به طور ارثی یا از تربیت آنها دریافت می کنند. از جمله رفتار هایی همچون سخاوت و بخشندگی، بزرگ منشی، ذات خوب، آرامش و مواردی از این قبیل.

اما در واقع به طور کلی مدیریت با علم و دانش امروزی اکتسابی هست و هر شخصی توانایی یادگیری آن را دارد.

آیا مدیریت بار روانی بیشتری نسبت به سایر مشاغل دارد؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال بهتر است اول به این فکر کنیم چرا بار وظایف مدیریت بسیار زیاد است؟  یکی ازجواب های اصلی برای این سؤال بار فشار روحی و روانی است که روی مدیر یک مجموعه است. حالا چرا فشار؟ 

مدیر یک سازمان شخصی است در طول روز ممکن است با انواع شخصیت های مختلفی از مجموعه کارمندان خود ارتباط داشته باشد و در واقع برخلاف افراد دیگر وطیفه او ارتباط مستقیم و نوع شخصیت های مختلف است نه ابزار ها و دستگاه ها، و او باید بداند که در هر زمان مشخص و در هر مرحله از کار و یا پروژه با هر یک از افراد مجموعه و کارکنان چه رفتاری را داشته باشد تا بهترین نتیجه را دریافت کند. مدیر باید بداند فردی که رو به روی او ایستاده چه شخصیتی دارد و کدام نوع واکنش و عکس العمل بیشتر روی اون جواب می دهد و کدام زمان برای نشان دادن کدام عکس العمل مؤثر است. این موضوع از وظایف اصلی و غالب مدیریت به شمار می رود.

خصوصیات مدیر خوب چیست؟

مدیران برجسته همواره باید دارای خصوصیاتی پایه و اساسی باشند که هر کسی شاید توانایی داشتن این خصوصیات را به طور یکجا و در کنار هم نداشته باشد، و یک مدیر ارشد برای داشتن این توانایی ها و خصوصیات مدت ها زحمت کشیده تا توانسته این ویژگی ها را در خود ایجاد؛ آن ها را تقویت کرده و پرورش دهد. چند مورد از این ویژگی ها را برای شما لیست می کنم:

  • باید ذهن خلاقی داشته باشد، و روتینی برای ارائه ایده ها جدید داشته باشد
  • باید توانایی دریافت بیشترین بازده از کمترین امکانات را داشته باشد
  • باید قوانین و استاندارد هایی مؤثر در کار پرسنل را پیدا کند، و آن ها را در روند کاری افراد اثر بخشی کند
  • آمادگی رو به رو شدن با انواع چالش ها را داشته باشد
  • مهارت پذیرفتن تغییر را بلد باشد و آمادگی مواجهه با آن را داشته باشد
  • هراسی از گرفتن مشاوره از نیروهای مفید و کاربردی در مجموعه های دیگر و حتی در مجوعه خود را نداشته باشد
  • توانایی ایجاد فضای رقابتی سالم و دوستانه را بین کارمندان خود داشته باشد
  • متین، فروتن و خویشتن دار باشد
  • در بازه های زمانی مشخص عمکلرد پرسنل خود را بررسی کند
  • بعد از بررسی عملکرد برای عملکرد های خوب و رو به رشد پاداش در نظر بگیرد، و عملکرد های بد را عیب یابی کند
  • بعد از یافتن ایرادات و معایب عملکرد های نامناسب، راه حل های رفع عیوب و مناسب پیشرفت را شناسایی کرده  و به افراد اعلام کند  
  • با افراد خطا کار در جمع سایر کارکنان برخورد بد نکنیم
  • با کارمندان رفتاری با تحکم در عین حال دوستانه داشته باشیم
خروج از نسخه موبایل