نماد سایت سید علی احمدی

۷ ایده بازاریابی و برندینگ توپ برای کسب و کارهای کوچک و مغازه ها

7ایده بازاریابی

مقالات مرتبط به ایده های بازاریابی و برندینگ بسیار زیاد هستند ولی در بین این مقالات ایده توپ که شگفت زده تان کند کم پیدا می شود. من در این نوشته ۷ ایده که واقعا ناب و کاربردی و در عین حال کاملا کم هزینه هستند را به شما معرفی می کنم که به این راحتی در جایی پیدا نخواهید کرد. پس قدر این ۷ ایده توپ بازاریابی را بدانید و بلافاصله به کار بگیرید و حتما فید بک استفاده از آن ها را با من در میان بگذارید.

ایده توپ اول : ماشین برندینگ

ماشین دارید؟ موتور؟ اگر وسیله نقلیه دارید و در تمام روز در حال جابجایی برای جلو بردن برنامه های خود هستید، سوار بر یک بیلبورد تبلیغاتی خیلی خفن هستید و خودتان خبر ندارید. خیلی ساده و با استفاده از چند استیکر که کل هزینه طراحی و چاپ آن به چند صد هزار تومان هم نمی رسد، می توانید بیلیورد سیاری برای بیزینس تان طراحی کنید.

از مثال های دیگر این بیلبوردها ساک دستی ها و نایلون دستی هایی است که می توانید روی آن ها شعار و ارزش تان را معرفی کنید و به دست مشتری تان بسپارید تا وظیفه جابجا کردن آن را در شهر به عهده بگیرد.

برای طراحی یک بیلبورد درست پیشنهاد می کنم مقاله طراحی تبلیغات به روش آیدا یا مقاله طراحی پیشنهاد رد نشدنی را مطالعه کنید.

ایده توپ دوم : باهم برندینگ

حتما کسب و کار شما یک کسب و کار مکمل دارد. همین الان به این کسب و کارهای مکمل فکر کن! مغازه و فروشگاه هایی که مشتری قبل یا بعد از مراجعه به صنف شما سراغ آنها خواهد رفت. موفق ترین آن ها را انتخاب کنید و یک قرار حضوری ترتیب بدهید. از او بخواهید که چاپ کارت ویزیت مغازه اش را به شما واگذار کند و در ازای این حرکت یک طرف کارت معرفی خودتان را قرار دهید یا کارت خودتان را به آن کارت به شکلی متصل کنید.

اگر بتوانید هزیته های تبلیغات را با این کسب و کار شریک شوید و نصف به نصف از فضای بیلبوردها و دیگر فضاهای شهری مناسب تبلیغات استفاده کنید که برد بزرگی کسب کرده اید. این پاسکاری مشتری کاملا به نفع هر دو شماست ولی اگر بیزینس طرف مقابل موفق باشد خیلی بیشتر به نفع شماست ولی نباید اجازه بدهید متوجه این موضوع شود، چون در مذاکره زیاده خواه می شود. فقط نکته اصلی قدرت مذاکره شما و کیفیت اراپه خدمات در کسب و کارتان است که مطمین باشید و خیال طرف مقابلتان هم راحت باشد و در حد و قواره یکدیگر هم باشید. لطفا لقمه اندازه دهان تان انتخاب کنید که تو دهنی نخورید.

چرا صنف خودتان را پیشنهاد نمی دهم؟ جواب واضح است، چون رقیب و دشمن خونی شما هستند.

ایده سوم : می تو برندینگ نکنید

در بین کسب و کارها هم چشم و هم چشمی وجود دارد و احتمال شما هم دچارش هستید و خبر ندارید. چشم و هم چشمی در کسب و کارها به می تو برندینگ معروف است یا ” من هم همین طور برندینگ “. این عزیزان مصداق آن بزرگوارانی هستند که می خواهند هیکل جنیفر لوپز و صدای حمیرا و قیافه آنجیلا جولی را یکجا داشته باشند. همان طور که در آدمیزاد غیر ممکن است در کسب و کار هم غیر ممکن است. تقلید از کسب و کارهایی که در صنف و حیطه خود موفق هستند و به امید موفقیت نسشتن اصلا کار عاقلانه ای نیست.

همین چند روز پیش بود که با عزیزی مشاوره داشتم که برنامه اش فروش لوازم یدکی به صورت بازاریابی چند سطحی بود و تنها دلیلش این بود که همسرش در این یکی از این شرکت ها مشغول فعالیت است و موفق شده!

از شما خواهش می کنم که ایده بازاریابی من هم همین طور ها را کنار بگذارید و با آنالیز و بررسی سیستم تان با ابزارهایی مثل SWOT، یک استراتژی درست پیشرفت بچینید یا اگر تخصص ندارید این موضوع به افراد متخصص واگذار کنید.

ایده چهارم : عضویت در انجمن خبرگان

عضو انجمن خبرگان فلان. عضو برد تخصصی فلان. این عنوان ها چقدر برای شما جذابیت دارد؟ دارنده گواهینامه فلان و فلان چطور؟ چند روز پیش بود که در دفتر عزیزی که به عنوان مشاور در خدمتش بودم، گواهی عضویت در انجمن خبرگان صنف خودش را دیدم. با دیدن تیتر چه کیفی کردم و به او کلی تبریک گفتم. کمی بعد با خواندن متن متوجه شدم که هر شخص دیگری با پرداخت هزینه می تواند عضو این انجمن خبرگان آن صنف شود.

به لطف عدم نظارت درست در ایران عزیزمان آن قدر زیاد هستند شرکت ها و موسساتی که با پرداخت هزینه حتی می توانید گواهینامه ایزو از آن ها دریافت کنید. از ارزش و جایگاه این گواهینامه ها و انجمن های حرفه ای غافل نشوید. مشتری من و شما که این موضوع را نمی داند و کاملا دهن پر کن و تبلیغاتی هستند. فقط کافیست که سر کیسه را شل کنید و بعد از خواندن این مقاله کمی سرچ کنید.

ایده بازاریابی پنجم : پرسونال برندینگ

این ایده منحصر به شخص شماست و برای کسب و کارها کاربردی نیست. اینستاگرام در ایران بهترین رسانه ای است که برای برندینگ شخصی یا پرسونال برندینگ می توانید استفاده کنید. نکته این ایده که آن را توپ می کند این است که باید خود شما به عنوان متخصص در حوزه فعالیتی خود شروع به تولید محتوا کنید. حتما نیازی نیست که اسم پیج شما دکتر موبایل و آقای فرش و … باشد تا موفق شوید. فقط کافی است خودتان باشید و از ساختن ویترین قشنگ تو خالی و استفاده از کلمات قلمبه سلمبه دوری کنید و چیزی را منتشر کنید که مردم دوست دارند بشنوند.

همیشه تا صحبت از این ایده می شود موبایل فروش با لهجه شیرین ترکی در شهرستان زنجان جلوی چشمم نقش می بندد که با استفاده از همین یک ایده و دست گذاشتن روی تحلیل موبایل های داغ تازه از تنور خارج شده و بررسی و کمک به استفاده کنندگان برندهای پرطرفدار اپل و سامسونگ اعتباری به دست آورد که الان جزو موفق ترین فروشگاه این شهر است و از دیگر استان ها سفارش قبول می کند.

اصلی ترین نکته این تکنیک هم همین است که آن قدر محتوای کاربردی و به درد بخور به مشتریان تان ارائه دهید که شما را به عنوان متخصص قبول کنند و به شما اعتماد کنند. این قدرت فقط نهفته در بازاریابی محتوا است. با رشد برند شخصی خودتان برند سازمانی و شرکتی تان را بالا می کشید. همان کاری که مسترتیستر کرد.

ایده ششم :

خروج از نسخه موبایل