نماد سایت سید علی احمدی

مشاوره کسب و کار قدم اول برای شروع کسب و کارهای موفق

احتمالا با جستجوی این مطلب شما به دنبال راه اندازی یک کسب و کار جدید هستید، و خودتان کارآفرین، و حتی یکی از صاحبان استارتاپ های تازه تاسیس هستید. اینکه شما به اهمیت و لزوم وجود مشاور متخصص در کنار خود پی برده اید نکته ای بسیار مثبت است. احتمالا قبلا همکاری با منتور یا کوچ ( مربی ) را تجربه کرده باشید. بزرگترین تفاوت مشاور کسب و کار با هر دو این عزیران در جنس تخصص است. مشاوره کسب و کار همراه با تخصص و علم عمیق تر و بیشتری است. در ادامه این مقاله ابتدا مراحل شروع کار را برای شما توضیح می دهم سپس به لزوم همراهی مشاور می پردازیم.

کسب و کار را از کجا شروع کنیم؟

کسب و کار- a man thinking

راه اندازی کسب و کار در ابتدا تصوری زیبا از آینده ای دلنشین را به ما می دهد، اما این تصور جذاب می تواند همان قدر سخت و طاقت فرسا باشد. اکثر ما انگیزه شروع را داریم اما بحث اصلی اینجاست که انگیزه به تنهایی کافی نیست، چرا که شروع همیشه سخت و بسیار چالش برانگیز است و ترس از مشکلات و ناهمواری های مسیر موضوعی کاملا منطقی است که در روند شروع کار در ذهن ما هست. برای اینکه بتوانیم این چالش ها را حل کنیم و شروعی خوب و ادامه ی قوی داشته باشیم در ادامه چند گام را برای شما تشریح خواهم کرد.

خودتان را در کسب و کار بسنجید!

سوال اول و اساسی این است که آیا شما برای راه اندازی یک کسب و کار آماده هستید؟ آیا مهارت های لازم برای انجام تمامی مراحل و پله های موفقیت آن کار را دارید؟ می توانید از تمامی مسائل ریز تا درشت کار قدم به قدم را در بر عهده بگیرید؟  و می توانید تمام مراحلی که در ذهن خود متصور می شوید را به نحو احسنت عملی کنید؟ و سوال مهم بعدی اینجاست که اصلا چرا می خواهید کسب و کار جدیدی راه اندازی کنید؟ این سوال در خصوص کسانی که در جایی مشغول به کار هستند پر رنگ تر است و پاسخ به آن باید با دقت بیشتری داده شود.

در ادامه این مرحله شما باید به چند سوال اصلی و اساسی زیر پاسخ های دقیق و صادقانه بدهید و پاسخ های آنها را با دقت و به درستی بسنجید:

  • چقدر سرمایه دارید؟ و چه مقدار از آن را برای این کار می خواهید صرف کنید؟
  • چقدر وقت می توانید برای این کار صرف کنید؟
  • چه مهارت هایی دارید که در کسب و کارتان به شما کمک می کند؟
  • چه سابقه کاری ها و تجربه های کسب و کاری دارید؟

سوال های زیادی از این دست هستند اما می توان از این چند مورد به عنوان سوالات مهم تر نام برد.

ایده های کسب و کاری خود را به اشتراک بگذارید!

آیا طرح یا ایده ای برای شروع یک کسب و کار دارید؟ اگر دارید که این موضوع فوق العاده است، و شما می توانید برای پرورش آن ایده و روند بهتر ساختن آن از راهکارهایی مثل نقشه راه ذهنی استفاده کنید، یعنی در واقع قدم به قدم مراحلی که قرار است طی شود؛ روی کاغذ یا هرجایی نوشته شود، نقاط قوت و ضعف آنها پیدا شود و عیب یابی شود. شما حتی می توانید از راه های دیگری مثل پرسش و پاسخ میدانی و تحقیقات از افراد کاربلد به نتایج مثبتی برسید، و ایده خود را پرورش دهید.

 اما اگر شما یک پله عقب تر هستید؛ و ایده ای ندارید اصلا نگران نباشید. راه های زیادی برای پیدا کردن ایده های جدید و مختلف وجود دارد. کافیست با نگاه دقیق و دیدی عمیق تر تمامی موضوعات اطرافمان را بررسی کنیم. ما باید از تمام چیزهایی که از قبل مشاهده و تجربه کردیم و مسائلی که گاها توجه ما را به خود جلب کرده، و به طور لحظه ای برای حل آنها راه حل هایی در ذهن ما به وجود آمده یادداشت برداریم. این موضوعات و خیلی از موارد مشابه می تواند بذر یک ایده ی بسیار جذاب کسب و کاری باشد.

شما می توانید با پاسخ دادن به چند سوال اساسی به نتایج جالبی در ذهن خود برسید:

  • آیا در زندگی روزانه به مسائلی برخورد کرده اید که راه حل مناسبی برای آنها در ذهن شما جرقه زده باشد؟
  • آیا تا به حال در مورد آینده و روند پیشرفت زندگی انسان ها و تکنولوژی و نیاز های آن ها از خود سوال کرده اید؟
  • آیا تا به حال برای موضوعات ساده اطرافتان به راه حل های جدید تر و پیشرفته تر فکر کرده اید، که حل آنها را ساده تر کند؟
  • آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که در بسیاری از کسب و کارها و فعالیت های امروزی می توان روش هایی آسان تر، ارزان تر و سریع تر جایگزین کرد؟

در مورد بازار کسب و کاری حوزه ی فعالیت خود تحقیق کنید!

مرحله تحقیقات بازاری مرحله ای مهم است که می توان گفت به دو بخش رقبا و مشتریان تقسیم بندی می شود، که باید به طور دقیق بررسی شود. شما ابتدا باید تک تک رقبای خود را در سطح شهر و شهرهای بزرگ همسایه خود پیدا کنید، بعضا حتی با توجه به کسب و کار مد نظرتان، باید ایده خود را در سطح کشوری بررسی کنید. دقت داشته باشید که رقبای شما می توانند به طور مستقیم یا غیر مستقیم با کسب و کاری که در ذهن شماست ارتباط داشته باشند.

قدم بعدی شناخت مشتریان است. مشتریان یکی از بخش های خیلی مهم در کار ما هستند. شما باید مشتریان خود را شناسایی کنید و بتوانید بازار رقابتی مناسبی برای خود ایجاد کنید.

برای هر دو مورد شناخت رقبا و مشتریان شما می توانید از روش های مصاحبه ها، نظرسنجی عمومی و ارائه پرسشنامه ها استفاده کنید. دقت داشته باشید در طی اجرای این چند مورد شما باید دقت زیادی در جواب ها و بررسی موارد ذکر شده داشته باشید، همچنین در حین مصاحبه ها می توانید سوال های مختلف برای پیدا کردن مسیر بهتر در راستای کسب و کار خود بپرسید، سوال های مفیدی که بتواند این مسیر را به سمت و سوی درست هدایت کند.

د ر نهایت شما باید با دقت و حوصله تمام داده ها را جمع آوری کنید، و صبورانه بازخورد نظرسنجی ها و… را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که  باید مسائل واقعی از بین نظرات افراد را بیرون بکشید.

اطلاعت بدست آمده را مکتوب کنید، ایده خود را مورد آزمایش قرار دهید!

شما باید تمامی اطلاعاتی که تا این مرحله بدست آورده اید را مکتوب کنید. هدف از انجام این کار جمع آوری ریز و درشت مسائل مربوط به کار و از قلم ننداختن حتی ریزترین نکات هست. ما این کار را انجام می دهیم که بتوانیم در این مرحله ایده خود را تست کنیم، و ببینیم که آیا واقعا ایده ما نتیجه مثبت خواهد داشت؟ آیا این ایده واقعا قابل اجراست و می تواند به سود دهی چشمگیر برسد؟ آیا در راستای خدمت رسانی و پاسخگویی به نیازها می باشد؟

همه ی این ها سوالات مهمی هستند که باید پاسخ هایی صحیح برای آن ها پیدا کرد. بعد از انجام این مرحله و پاسخ های قطعی سوال ها؛ حالا نوبت نوشتن طرحی جامع برای کسب و کار است. منظوراز طرح جامع نوشته هایی مشابه جمع آوری اطلاعاتی که پیش تر گفتیم نیست، بلکه منظور طرحی کامل که شامل مواردی اعم از: خلاصه ای از کسب و کار، خدمات و محصولاتی که قرار است ارائه شود، توضیحاتی جامع در رابطه با بازار هدف، پیش بینی هزینه های اولیه و هزینه های عملیاتی و مواردی از این قبیل می باشد.

حالا وقت تیم سازی برای شروع کسب و کار است

وقت آن رسیده که با تمام انرژی شروع کنید. از تمام منابع اجرایی موجود استفاده بهینه بکنید؛ موقعیت های مرتبط و مفید را در مشتتان بگیرید. اگر سرمایه تان به حد کافی نیست؛ شما باید به دنبال یک سرمایه گذار مطمئن و قابل اعتماد باشید، که طرح جامع شما را قبول کند و حاضر به سرمایه گذاری باشد. اگر نه باید به دنبال وام های مناسب برای ادامه ی مسیر باشید. بعد از تأمین هزینه های راه اندازی و پشتیبانی مالی شما باید به فکر جذب نیروهای متخصص و درست برای ساخت یک تیم پر قدرت باشید.

 بعد از جذب افراد مورد نیاز برای تیم بیزینسی خودتان باید به فکر ایجاد یک فرهنگ سازمانی و اصولی بین افراد مجموعه باشید. فرهنگ سازمانی در واقع مجموعه ای از رفتارها و واکنش ها هستند، که باعث رشد و پیشرفت هرچه بهتر کسب و کار می شوند، چرا که این فرهنگ در واقع این رفتار ها را به سمت یک خاستگاه سوق می دهد که آن خاستگاه چیزی نیست جز اهداف واحد مجموعه برای به ثمر نشستن کسب و کار. همین خاستگاه باعث ایجاد انسجام بین تمامی المان ها و افراد شما می شوند، وباعث می شود شما تربیت موفق تری در زمینه منابع انسانی داشته باشید و در نتیجه نیروهایی با تعهد و مسئولیت پذیری بالاتری در سازمان خود داشته باشید.

در کدام یک از مراحل بالا نیاز به مشاورداریم؟

داشتن یک کسب و کار پرسود و سازماندهی شده یکی از تفکرات دلنشین و جذابی است که اکثر ما در زندگی آن را به صورت مکرر تجربه می کنیم، و در مسیر شروع این رویا قدم برمیداریم، اما آیا همیشه مسیری که انتخاب می کنیم درست است؟ آیا ما به تنهایی توانایی انتخاب موضوعات کسب و کاری را داریم یا علم و دانش به اندازه کافی برای قدم برداشتن در این مسیر را داریم؟ آیا مطمئن هستیم که در این مسیر قدم اشتباهی برنمیداریم، در نهایت شکست نمیخوریم و همه زحماتمان به باد نمی رود؟

همیشه در همه ی کسب و کار ها چه نوپا و چه آن دسته که قدرتمند هستند و چندین سال است فعالیت دارند، چالش های گوناگونی وجود دارد؛ و همه ی آنها باید سعی بکنند که این چالش ها را به کمترین مقدار برسانند و به بهترین شکل آنها را حل کنند. اما آیا هر فردی که کسب و کاری برای خود راه اندازی کرده توانایی حل همه ی مشکلات را دارد، و در همه ی زمینه ها تخصص و مهارت لازم برای پیش بینی و رفع چالش ها را دارد؟

با توجه به دنیای گسترده و پیشرفته امروزی، تعدد حوزه ها و تخصص افراد؛ هر فرد نمی تواند در همه ی زمینه ها تخصص داشته باشد؛ و این کار تقریبا غیر ممکن است. پس باید چکار کرد؟

ما باید در هر زمینه ای که سررشته خاصی از آن نداریم از مشاورین و متخصصین آن زمینه کمک بگیریم، کسب و کار یکی از حوزه های خیلی مهم است که در آن برای فتح قله های پیروزی قطعا به یک مشاور خبره نیاز داریم. اگر نگاه اجمالی به اکثر کسب و کارهای موفق و ابرقدرت بیندازیم میبینیم که همگی آنها دارای نه تنها یک بلکه چندین مشاور قدرتمند و متخصص هستند. حالا اگر کمی پایین تر بیاییم و به کسب و کارهای کوچک تر نگاه کنیم باز هم می بینیم که آنها نیز دارای مشاور هستند.

پس نتیجه می گیریم مشاور نقش بسیار بسیار مهمی در این موضوع دارد. گاها حتی ممکن است شما مسیر را بدانید اما به دلایل متعدد توانایی گام برداشتن در مسیر یا ادامه آن را نداشته باشید، دقیقا در همین نقطه اهمیت  مشاور برای شما پر رنگ تر از همیشه می شود. گاها مشاور شبیه کسی است که مسیر ناهموار و پر از سنگللاخ های جلوی پای شما را آسفالت می کند و شما به راحتی در آن مسیر گام بر می دارید. او می تواند حتی مسیر های آینده را پیش بینی کند و شما را از ورود به مسیر های پر خطر بازدارد، و در عوض شما را در مسیر های درست قرار دهد. با توجه به پیشرفت پر سرعت دنیای مدرن و تکنولوژی نداشتن مشاور متخصص باعث عقب افتادن شما از مسیر رقبا می شود.

مشاور در چه زمینه هایی ما را راهنمایی میکند؟

اگر بخواهم یک مسیر سفر با مشاور را روی نقشه به صورت ایستگاه به ایستگاه را به شکل مختصر برای شما توضیح دهم می توانم نقشه زیر را برایتان ترسیم کنم.

حالااگر بخواهیم کمی دقیق تر و ریز تر درباره ی کارهای مشاور و کمک های او در بیزینس صحبت کنیم قبل از هرچیزی باید خاطر نشان کنم که مشاور فردی است با دانشی بالا و کاملا به روز شده نسبت به تمامی مسائل در حوزه بیزینس شما که می تواند در همه ی زمینه ها به شما بهترین و جدید ترین راه را ارائه کند، که پاره ای از این موارد را تک تک برای شما در قسمت پایین ذکر می کنیم:

  • یک مشاور متخصص می تواند تمامی راه ها و استراتژی های درست برای مسیر موفقیت را شناسایی کند
  • او می تواند بهترین مسیر برای رسیدن به بالاترین سود و منفعت را در بازار شما تشخیص دهد
  • او می تواند تمامی رقبای شما از بزرگ تا کوچک را پیدا کرده و بهترین راه های پیشی گرفتن از آنها را نیز بیاید
  • او تمامی ایرادات سازمانی و مشکلات مدیریتی مجموعه را شناسایی می کند و درست ترین راه حل را برای برطرف کردن آنها ارائه می دهد
  • او بر نحوه کار پرسنل نظارت کامل و دقیق دارد و کمبود های آنان را بررسی می کند و آنها را رفع می کند، البته گاها در صورت لزوم ممکن است دیگر از کارکنان ناکارآمد استفاده نکند
  • او تمامی نیازهای پرسنلی سازمان راشناسایی می کند و اگر جایی نیاز به نفرات جدید باشد در راستای آن اقدام می کند
  • او بر روی تمامی روش های درست و اصولی بازاریابی از نوع سنتی و مدرن تسلط دارد
  • او تمامی مواردی که باعث صرفه جویی در هزینه هایی جاری مجموعه است را می شناسد
  • او تمامی مواردی که باعث افزایش فروش و بهره وری مجموعه می شود را شناسایی می کند و به کار می گیرد
  • او شبکه های اجتماعی را به درستی می شناسد و در رابطه با مدیریت شبکه های اجتماعی مجموعه همواره ایده هایی دارد
  • او همواره به دنبال راهکارهایی برای ارائه خدمات جدیدتر به مشتریان و در نتیجه رضایت هرچه بیشتر آنهاست
  • او دنبال راهکارهای جدید و جذابی برای ارائه محصولات و خدمات است تا بتواند مشتریان جدیدتر و بیشتری وارد مجموعه بکند
  • او راه های تبلیغات درست را می شناسد و از بهترین روش های تبلیغ برای بهتر دیده شدن استفاده می کند
  • او روش های درست برای افزایش اعتبار در بازار کسب و کار شما را به درستی شناسایی می کند و از آن در جهت افزایش اعتماد به شما استفاده میکند

ما مهم ترین نکات برجسته ی یک مشاور کسب و کار را برای شما بیان کردیم. به خاطر داشته باشید گزینه های دیگری نیز می تواند شامل موارد بالا شود. شما عزیزان در صورت نیاز به مشاور بیشتر می توانید در واتساپ برای ما پیام بگذارید یا از طریق ایمیل با ما در ارتباط باشید.

خروج از نسخه موبایل