نماد سایت سید علی احمدی

چرخ زندگی و کاربردهای آن در هدفگذاری و زندگی + دانلود آزمون

چرخ زندگی

چرخ زندگی از نظر من قشنگ ترین و کامل ترین مفهوم ارائه شده در خصوص خوشبختی است. درجه خوشبختی و حال خوب هر شخص با نتیجه آزمون چرخ زندگی اش نسبت مستقیم دارد. تست چرخ زندگی با کتاب دارن هاردی در ایران معروف شد و در این نوشته روش استفاده از آن و روش هدفگذاری با چرخ زندگی را بررسی می کنیم. در آخر مقاله فایل پی دی اف آزمون چرخ زندگی را رایگان دانلود کنید.

چرخ زندگی چیست

ابزاری بسیار ساده و کاربردی برای اندازه گیری کیفیت ۸ مولفه زندگی ماست که قبلا قادر به اندازه گیری آن ها نبودیم. با انجام آزمون چرخ زندگی در هر فصل از زندگی و مقایسه یا نتایج و نمودارهای قبلی می توانیم میزان پیشرفت و رشد شخصی مان را اندازه بگیریم.

مقایسه کردن نمودار چرخه تعادل زندگی

خوشبختی یعنی حالمان با داشته هایمان خوب باشد. معنی واقعی خوشبختی می تواند همین قدر ساده و بی آلایش باشد، همین که داشته هایمان را ارزشمند بدانیم.

میزان خوشبختی هرشخصی بر اساس ذهنیت ها و باورهای خودش شکل می گیرد و مقایسه کردن چرخ زندگی خودتان با شخص دیگر خیلی مسخره است. در خوشبختی با خود قبلی تان رقابت کنید نه با کس دیگر! در انتهای این مقاله می توانید تست چرخ زندگی را دانلود کنید و هرزمانی که نیاز داشتید،‌ این تست را دوباره انجام دهید.

چرا چرخ زندگی

ابزارها و تست های بسیار زیادی در زمینه موفقیت و توسعه فردی وجود دارد. مهم ترین مساله همه این ابزارها تک بعدی بودن آن هاست. چرخ زندگی تمام بعدهای زندگی ما را اندازه گیری می کند و دقیقا به خاطر همین موضوع در نوع خود بی نظیر است.

من در کارگاه های هدفگذاری ای که برگزار می کند،‌ چرخ زندگی را به عنوان دستگاه جی.پی.اس یافتن نقطه شروع هدفگذاری معرفی میکنم. ابزاری که ما را متوجه می کند کجای بازی زندگی ایستاده ایم و صرفا پیدا کردن نقطه شروع می تواند یک نقطه قوت حسابی برای هریک از ما در مسیر رشد و پیشرفت باشد.

باورهای غلط در مورد چرخ زندگی

هرچه گردتر و کامل تر بهتر

این باور فانتزی و غلطی است که در مورد چرخ زندگی در ذهن ما شکل گرفته است و حس یک چرخ کامل گرد اتفاقا حس مطلوبی نیست. چون با یک چرخ کامل گرد به دور از هرگونه چالش زندگی خواهیم کرد و این سبک زندگی برای ما انسان ها جذابیتی ندارد. چون دقیقا به گفته اقبال لاهوری:

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم ………….. موجیم که آسودگی ما عدم ماست

پس قرار نیست برای رسیدن به تعادل و گرد شدن چرخ زندگی مان برنامه ریزی کنیم. هدف از بررسی و تنظیم چرخ زندگی رسیدن به یک عدم تعادل خودخواسته است که بتوانیم آن را مدیریت کنیم. اتفاقا به خاطر همین اشتباه رایج در بعضی سایت ها و منابع چرخ زندگی در جهان، نتایج را به صورت ستونی به شما نشان می دهند.

اگر کمی اندیشه کنید متوجه می شوید که چرا نباید در تلاش برای دایره کردن چرخ زندگی تان باشید. حتما برای هریک از ما پیش آمده است که بخشی از زندگی مان را به منظور رسیدن به هدفی که بسیار برایمان ارزشمند است، ‌صرفا وقف یک موضوع کنیم. متاسفانه مشکلات از جایی شروع می شود که بلد نباشیم درست این عدم تعادل را مدیریت کنیم که واقعا کار سختی است.

خودم میتوانم چرخ زندگی مطلوب خودم را رسم کنم

شاید غیرقابل باور باشد که بگویم ما صلاحیت برنامه ریزی برای شکل مطلوب چرخ زندگی مان را نداریم. قطعا می پرسید چرا؟! چون انسان توانایی درست اندیشیدن در مورد خودش را ندارد. حتما برای شما هم بارها پیش آمده که در مورد موضوعی به بهترین شکل دوستان و همکاران تان را راهنمایی کنید ولی در حل مسائل و حتی اندیشیدن درست در مورد خودتان عاجز باشید.

ما انسان ها همان طور که رالف دوبلی در کتاب هنر شفاف اندیشیدن می گوید در فکر کردن های مربوط به خودمان دچار سوگیری می شویم. یا زیادی خوشبین هستیم و اتفاقا یا زیادی بدبین! به همین دلیل حتما پیشنهاد میکنم که برای برنامه ریزی مسیر پیشرفت تان حتما از یک مشاور و یا مربی توسعه فردی کمک بگیرید. شاید به ظاهر هزینه ای زیادی برای شما داشته باشد اما مطمئین باشید که بهترین شکل این سرمایه گذاری شما به زندگی شما برخواهد گشت. ناگفته نماند که آموزش دیدن در حوزه های رشد شخصی به شما کمک خواهد کرد که این سوگیری ها را به حداقل برسانید.

اجزای چرخ زندگی

چرخ زندگی از ۸ قسمت تشکیل می شود و هر قسمت شامل ۱۰ سوال می شود که شما به نحوه عملکردتان از ۵ نمره می دهید. ۵ یعنی کاملا انجام میدهید و ۱ یعنی اصلا انجام نمی دهید. اول این ۸ قسمت را تیتروار معرفی کنم بعد باهم به بررسی جز جز آن مشغول شویم:

  1. مالی
  2. کسب و کار
  3. خانواده
  4. دوستان
  5. ذهنی
  6. روحی
  7. جسمانی
  8. سبک زندگی

اگر می خواهید چرخ زندگی تان درست بچرخد باید حواستان به این ۸ قسمت زندگی تان باشد. همراه من باشید تا به سراغ قسمت های مختلف آن برویم.

مالی

هرچیزی که مربوط به جیب من و شماست در این قسمت ارزیابی می شود. اینکه چه برنامه ای برای درآمدمان داریم،‌ آیا به فکر بازنشستگی و روزهای در خانه ماندن هستیم. درآمد و پول های خود را چگونه بودجه بندی می کنیم، آیا وصیت نامه تنظیم کرده ایم و … مواردی که شاید قبل از انجام دادن این تست،‌حتی یک بار به ذهن شما خطور نکرده باشد. چون ما جوان تر ها خیلی با مسائلی مثل وصیت و بازنشتگی غریبه ایم!

مدل چرخ زندگی تلنگری می شود که به زندگی تان جدی تر نگاه کنید و در مورد قسمت های مختلف آن جدی تر فکر کنید.

کسب و کار

در این قسمت یا باید کسب و کار و درآمدش را ارزیابی کنید، یا سازمانی که در آن مشغول به کار هستید. این ارزیابی به این نیت است که ما را به فکر وا دارد که آیا شرایط شغلی و کسب و کاری ما تا چند سال آینده می تواند شرایط مطلوبی که مدنظرمان هست را فراهم کند یا نه! جواب دادن به سوالات این قسمت هم بسیار جالب است و سوالاتی را پاسخ می دهید که شاید هیچ وقت از خودتان یا کسب و کارتان نپرسیده باشید.

خانواده

اگر به دنبال خوشبختی هستید،‌ چاره ای ندارید جز اینکه روی روابط تان سرمایه گذاری کنید که اصلی ترین آنها خانواده است. ارزیابی اوضاع رابطه شما با خانواده تان را در این قسمت بررسی می شود. میزان زمان گذاری تان با خانواده، میزان توجه شما به اعضای خانواده و کیفیت ارتباط تان با آنها مواردی است که بررسی می شوند.

دوستان

در آینده برای دوستانتان چه برنامه ای دارید؟ برای پیدا کردن دوستان جدید برنامه ای دارید؟ دوستان شما به میزان صمیمیت و اعتمادی که به شما دارند چه امتیازی می دهند؟

در تمام سمینارها و کارگاه هایم گفتم و دوباره میگویم که تنها راز خوشبختی آدمیزاد داشتن ارتباطات سالم و سازنده هست و امیدوارم که یکی از اصلی ترین سرمایه گذاری های آموزشی شما،‌ یاد گرفتن مهارت های ارتباطی و مدیریت ارتباطات با دیگران باشد.

ذهنی

ذهن آدمیزاد اگر اطلاعات جدیدی واردش نشود دقیقا مثل مرداب می گندد و فارغ التحصیل شدن برای بشریت بی معنی و خنده دار است که متاسفانه بسیاری از ما در سن ۲۴-۵ سالگی فارغ شده ایم. باید برای مطالعه روزانه و دیدن و رشد و پیشرفت تان برنامه داشنه باشید و این برنامه ریزی و وارد کردن اطلاعات جدید به مغز از اوجب واجبات است در غیر این صورت کوچیک ترین پیامدی که در انتظار شماست، آلزایمر و بیماری هایی ازین دست خواهد بود.

در این قسمت میزان مطالعه،‌ فایل انگیزشی و آموزشی ای که میخوانید و یا گوش میدهید را باید بررسی کنید.

روحی

تکه گمشده خوشبختی در زندگی های مدرن! برای ارتباط معنوی خود چه فکری کرده اید؟ آیا هر روز زمانی را اختصاص می دهید؟ خانم امیلی اصفهانی که یک محقق ایرانی ساکن بلاد کفر است در کتابی تحت عنوان چهار ستون شادکامی در مورد ریشه های رسیدن نه به شادی بلکه شادکامی را بررسی کرد و یکی از اصلی ترین ها، ارتباط با یک نیروی قوی تر یعنی خدا بود.

زندگی مدرن منیّت ما را تقویت کرده و این تصور باطل که به تنهایی از پس تمام کارهای مان برمی آییم را در وجود ما شکل داده است و نقطه قطع ارتباط ما با مباحث روحی همان و شروع شدن چالش های حسابی همان. امیدوارم این قسمت از آزمون تلنگر ویژه ای برای شما باشد.

سبک زندگی

چه سفرهایی باید بروید؟ آیا فیلم میبینید؟ تئاتر می روید؟ اهل موسیقی و کنسرت هستید؟ شما رو به خدا بهانه کرونا را نیاورید که همه این ها الان آنلاین هستند!

هضم تجربه : چند سال پیش در شرکتی به عنوان سرپرست فروش مشغول فعالیت بودم. هدف های گنده ای در ذهنم داشتم و شب و روز در حال تلاش برای بالا بردن درآمدم برای رسیدن به اهدافم بود. از صبح زود تا شب دیروقت مشغول کار بودم. از دوستان و خانواده و ارتباطات معنوی ام به شدت غافل شدم. با این توجیه که اوضاعم مطلوب شد این کم کاری و کوتاهی را جبران می کنم. دقیقا تبدیل به یک معتاد به کار شده بودم. اوایل شرایط خوب پیش می رفت تا از یه جایی به بعد هرچه تلاش کردم درآمدم ثابت ماند و این باعث دلزدگی من شد. حالا همه چیز در حال بدتر شدن بود و آن قدر اوضاع ارتباطاتم بد بود که نمی توانستم به آنها پناه ببرم.

امروز حدودا یک چهارم آن حجم فعالیت و زمان را برای کسب و کارم میگذارم ولی درآمدم صد برابر گذشته است در عین حال حواسم به همه چیز هست، به صورت حرفه ای بوکس کار می کنم،‌ در حال یادگیری یک ساز هستم، میانگین روزانه حتما یک ساعت مطالعه را دارم و به لطف خدا از احساس خوشبختی و شادکامی لبریزم. سبک زندگی یعنی همین! یعنی یک زندگی همه جانبه بدون غفلت از هیچ کدام از قسمت ها.

جمع بندی

به تمام سوالات این ۷ قسمت که جواب دادیم،‌ نمره ها را جمع می زنیم و پایین صفحه مینویسیم. بعد به سراغ این نمودار می رویم.

نمودار چرخ زندگی

نمودار چرخ زندگی

نحوه علامت گذاری بر روی این نمودار در جزوه دقیقا توضیح داده شده است. پس از علامت گذاری چرخه زندگی مان را رسم می کنیم و تمام.

برای دانلود آزمون چرخ زندگی

هدف گذاری با استفاده از چرخ زندگی

یک نقشه دقیق بدون دانستن و پیدا کردن نقطه شروع تکه کاغذی بی ارزش است و در نقشه زندگی با استفاده از چرخ زندگی می توانید به بهترین شکل نقطه شروع را مشخص کنید. همین الان دست به کار شوید و چرخ زندگی امروز زندگی تان را ترسیم کنید. این نقطه شروع نقشه موفقیت شماست. بر اساس ضعف هایی که در قسمت های مختلف این چرخ دارید اهداف تان را بازنگری و دوباره نویسی کنید. در واقع هدفگذاری، انتخاب ها و تصمیم های شما تقسیم به هشت قسمت می شود و باید برای هر قسمت برنامه مشخصی داشته باشید.

ماه به ماه یا هر فصل چرخ زندگی تان را مجددا رسم کنید و با چرخ زندگی قبلی و چرخ زندگی نامتعادل ایده آلی که مدنظرتان است مقایسه کنید.

امیدوارم از مطالعه این مقاله نهایت لذت را برده باشید. منتظر نظرات پر از انرژی مثبت و ارزشمند شما هستم 💚

خروج از نسخه موبایل