نماد سایت سید علی احمدی

برتری مطلق در بوم ناب

برتری مطلق بوم ناب

برتری مطلق یکی از بلوک های بوم ناب از مجموعه بسیار ارزشمند کارآفرینی ناب در مباحث راه اندازی استارتاپ و ایجاد کسب و کار نوپاست. اگر با این مفاهیم آشنایی ندارید پیشنهاد می کنم اولین مطالب زیر را مطالعه فرمایید و اگر قبلا بوم ناب تکمیل کرده اید، مستقیم برویم سراغ اصل مطلب!

لینک مرتبط ۱ : همه چیز در خصوص نوپای ناب

لینک مرتبط ۲ : بوم ناب ابزاری سریع ولی نه جایگزینی کامل

برتری مطلق چه چیزی نیست؟

پر کردن بلوک برتری مطلق در بوم ناب معمولا سخت تر از بقیه قسمت هاست و بهتر است آن را تا تکمیل بقیه قسمت ها عقب بیاندازید. خیلی از کارآفرینان را دیده ام که مواردی مثل علاقه شدید تیم و امکانات زیاد و متنوع محصول را برتری مطلق استارتاپ شان می دانند ولی واقعیت این است که چنین مواردی اصلا برتری به حساب نمی‌آیند و جزو اصول و پایه های کارآفرینی محسوب می شوند.

از موارد دیگری که به عنوان مزیت یا برتری مطلق یک مدل کسب و کار تلقی می کنند، حضور در بازارهای نو ظهور و جدید یا به عبارت دیگر اولین بودن است. این انتخاب نشان از بی تجربگی شماست؛ چون اگر قبلا در فضاهای استارتاپی فعالیت کرده باشید به سادگی و وضوح دیده اید که ورود به بازارهای جدید در واقع یک عیب است و در واقع یک ضعف مطلق به حساب می آید. چون مجبور هستید که تمام خطرها را به تنهایی به جان بخرید و یک تنه برای محصول خود بازار بسازید. اتفاق ناخوشایند تر این است که احتمالا افرادی که بعد از شما وارد آن بازار می شوند، با استفاده از تجربیات شما، خیلی زودتر از شما پیشرفت می کنند و  به راحتی از شما جلو خواهند زد. مگر اینکه واقعا یک برتری مطلق درست و حسابی برای استارتاپ تان داشته باشید و اجازه برتری به هیچ رقیبی را ندهید.

هیچ یک از شرکت های سطح اول جهان مثل تویوتا، گوگل، اپل و مایکروسافت بازار جدیدی به وجود نیاوردند و در شروع کار جزو اولین‌ها نبودند.

نکته جالب دیگر این است که هرچیزی که ارزش کپی شدن را داشته باشد، کپی خواهد شد. مخصوصا اگر نشان دهید که مدل کسب و کار نسبتا موفقی ایجاد کرده اید.

فرض کنید که شریک تان همه کدهای نرم افزارتان یا همه سورس همه محصولاتی که تولید کرده اید را بدزدد، به شهر یا کشور دیگری برود و محصول تان را با نصف قیمت به مشتری ها بفروشد. آیا هنوز هم کسب و کاری برای شما باقی می ماند؟ یا اینکه فرض کنید گوگل یا اپل محصول شما را به رایگان در اختیار کاربران بگذارد. آیا باز هم کسب و کاری برای شما باقی می ماند؟

شما و تیم شما باید بتواند با وجود همچین شرایط و فرض های غیرعادی ای که عرض کردم، باز هم یک کسب و کار موفق ایجاد بکند و این تنها در حالتی ممکن است که برتری مطلق داشته باشید.

برتری مطلق چیست؟

قشنگ ترین مفهوم برای جا انداختن تفاوت برتری و مزیت و برتری مطلق ، خریدن تبلیغ کلمات کلیدی از گوگل ( AD Words ) و داشتن رنگ ارگانیک بالا در همان کلمات است. هر رقیب دیگری به سادگی می توان تبلیغات این کلمات را خریداری کند، در حالی که رنک ارگانیک را باید به دست آورد و نیازمند تلاش و زحمت بسیار زیادی است.

برتری مطلق واقعی، چیزی است که به سادگی قابل تقلید یا خریدن نباشد.
جیسون کوهن

نمونه های برتری مطلق

بعضی از برتری های مطلق هم به صورت ارزش های فردی شروع می شوند و با گذشت زمان به مزیت تبدیل می شوند.

اگر از روز اول برتری مطلق نداریم، چیکار کنیم؟

نیازی به نگرانی نیست. اکثر کارآفرین ها در شروع مسیر خود برتری مطلق ندارند و شما هم در ابتدا مجبورید این جعبه را خالی بگذارید و با گذشت زمان تمایزی بین خود و رقبایتان ایجاد کنید که واقعا اهمیت داشته باشد.

خروج از نسخه موبایل